Jump to content

Eldre Gebr. Merkel Suhl


chrisx

Recommended Posts

Hei,

 

har i noen år brukt en arvet Gebr. Merkel Suhl fra min bestefar, og tenkte jeg nå skulle prøve å finne ut av hva dette egentlig var for noe. Alder/verdi/kvalitet? Er det slik at Suhl er/var en "billig-Merkel"?

 

På bakre del løpet, på undersiden står det:

 

-------Våpennr.-------

---------12----------

Spezial---------Laufstahl

-------Weichlot--------

 

Er også en Q med et 1-tall igjennom.

smdf08.jpg

jkc1w7.jpg

abo552.jpg

Link to comment
Share on other sites

Q1 ble vel merket på "toppkvalitet" eksporthagler. Lengst bak på løpsbunten står det 3 eller 4 siffer som angir trykktestingsår. På min står det 353 som betyr mars 1953. En eller annen "ukyndig" har nok åpnet din da bakre skruen står skjevt :wink:

 

Ai, burde den bakre skruen da strammes? Visste ikke at den skulle stå i linje med den fremre ;)

Eneste nummeret jeg ellers kan finne på løpet er 1080, antar at det da betyr oktober 1980?

Link to comment
Share on other sites

Merkelfamilien har alltid holdt til i Suhl, men etter krigen ble bl.a Sauer og Merkel slått sammen til VEB Ernst Thalmannwerke som et ledd i nasjonaliseringen av industrien..

Sauer kom seg over til vest og satte opp fabrikk i Eckerførde, men ikke så med Merkelene. Riktignok prøvde noen av dem som hadde kommet seg til USA å få rttighetene til Merkelnavnet, men det gikk skeis..

 

Merkel har alltid vært Thalmannverkets flaggskip for eksport, og din synes å være et fint eksemplar av arten med bl.a. høyere treverksklasse enn normalt. Mine interesser omfatter ikke tyske o/u, så vi får håpe noen andre kan hjelpe deg med å identifisere modellen..

Link to comment
Share on other sites

Oktober -80 stemmer ja. Personlig unngår jeg å skru på haglene mine da skruene gjerne krever spesialtrekkere som passer nøyaktig i sporet..

Merkel fra perioden din er fra har litt "frynsete" rykte når det gjelder rust og finish. Jeg hadde tidligere en -82 som hadde grei finish og rustet ikke mer enn andre hagler :wink:

 

Edit.. og modellen er en 200E

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk folkens!

Synes treverket er helt fantastisk på den, utrolig fin kolbe bla. Men aner ikke hvordan kvaliteten på noe sånt er for noe, eller hva den er verdt. Er litt svak for de litt mer tradisjonelle engelske sideliggerne så blir nok en slik en når økonomien tillater det. Inntil videre har denne fungert upåklagelig, og ser heller ingen grunn til at den ikke skal kunne gjøre det fremover heller :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...