Jump to content

Vithavuori N-130 - sammenligne kruttlott burn rate.


SuperZ

Recommended Posts

Jeg er snart fri for Vhitavuori N-130 fra 2003. Da starter jeg på et par bokser fra 2005. Jeg ligger vist litt bak skjema :?

Jeg har tidligere fått hjelp av kammerater til å skaffe Vhitavuoris ladetabeller fra 2001, 2002, 2004 og 2008 og jeg mener å huske vagt at det ble nevnt at disse to lottene skulle være så like at det man ikke trengte å utvikle nye ladninger.

Nå når jeg snart skal sette i gang blir jeg usikker på nytt. Ut fra tabellene fra 2002 og 2004 kan man se en antydning til 1% økning på ladningene. Dette sier jo lite om forholdet mellom 2003 og 2005.

 

Er det noen som vet om det finnes Vhitavuoritabeller fra 2003 og 2005?

Finner man dokumentert burn rate noen plass for å spesifisere dette i QuickLoad?

 

Jeg lader ikke HOTTE ladninger, men noen er litt friske, så det eneste rette er vel å gå ned noen prosent ned å kronografere på nytt.

Link to comment
Share on other sites

1% ? Hva lader du?

I et eksempel på en ladning med 30grs , vil forskjellen du nevner være 0,3grs. Selv gode kruttmål vil komme til å ha dette avviket "innebygget".

Uansett om det gjelder en 20grs ladning til 222Rem, eller 68grs ladning til 458winmag vil nok ikke avviket i den nye loten være helsefarlig for hverken våpen eller skytter. Så lenge du ikke bevisst går rett på de hardeste ladningene du tidligere har funnet for heite.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet brukes til 223 og ladedataene jeg sammenligner er max på vilkårlige kuler som Vhitavuori har tatt med i begge årgangene. Det er vanskelig å finne ladedata å sammenligne på de kulene jeg ønsker å bruke.

 

Når jeg fant en økning på 1% fra 2002 til 2004 ser jeg jo at dette er så lite at dette ikke er noe å ta hensyn til i utgangspunktet [Edit: økningen er også i "safe" retning], men jeg vil jo gjærne finne forholdet mellom 2003 og 2005 for å sjekke dette også.

 

Hvis endringen på eks 0,3gr er i "safe" retning er det ikke noe problem, men hvis den er i feil retning og kruttmålet skulle finne på å legge på 0,3gr i tillegg til dette er det ganske så langt over grensa i en liten patron som er godt utnyttet i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...