Jump to content

vinteraktiviteter for jakthund......?


Beago

Recommended Posts

Hva sysler dere med om vinteren med jakthundene deres? Jeg har en dachs som om ca 5cm snø blir satt ut av spill foreløpig for vinteren. Hva driver dere med om vinteren for å fortsatt trene hundene deres og sørge for at han ikke "glemmer" hva han er der for? :)

Link to comment
Share on other sites

Agility er et umiddelbart forslag. Mange klubber som har innendørsbaner. Ellers er det jo en fin tid å drive dressurtrening da, spesielt innkalling er vel høyaktuelt (ikke personlig ment). Skiturer er jo koselig. Selv en kortbeint hund burde klare å følge deg i dine opptråkkede spor (tør ikke engang nevne muligheten for å gå i preparerte løyper...) Finner du et tjern med sikker is, så ta med bikkja på skøytetur (bikkja får løpe barbeint :mrgreen: ) Isfiske kan den også finne interressant. Sparktur burde også være greit, hvis forholdene gir mulighet for det. Mine er også med når jeg støtter poden på hopptrening, så det er JEG som eier bikkja i bakken :lol:

 

Ellers har jeg en mistanke om at gullet vil akseptere det å ligge sammen med deg, på skinnfellen foran peisen, som en flott "aktivitet". :D

Link to comment
Share on other sites

Litt lydighets- og sportrening inne en gang om dagen stimulerer bikkja. Jeg tar han med på kjøkkenet og viser han godteposen hans og kommanderer han til å ligg og bli på kjøkkenet. Så gjemmer jeg godbiten en eller annen plass på stua og roper "søk". Da blir det burnout når han tar laus på kjøkkenet! :lol:

 

La bikkja holde på til den finner godbiten. Her går iallfall snifferten på full gir og halen som en propell, så han liker dette! :D Samtidig kan du trene inn håndsignaler og kroppssignaler om bikkja sliter med å finne godbiten. Vend deg mot godbiten og pek med armen rett ut, evt ta et museskritt fram. På denne måten kan man lære bikkja å bli styrt i riktig retning med kroppsholdning og håndsignaler ute på jakt også, praktisk når man vil ha bikkja i retning et dyr eller en skogteig uten å hoie og skrike.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...