Jump to content

Hihund-terrier... kan brukes til hva?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Min far er i prosessen med å skaffe seg en hi-hund terrier. Har jo forstått at disse hundene _kan_ være godt egnet til revejakt ved å enten være av typen som går inn i hiet for å holde viltet i sjakk,

eller som gauler vilt for så å trekke tilbake i håp om at reven ser sjangsen sin til å stikke ut av hiet. Dette er jo vel og bra. Får se om hunden kan brukes til dette.

 

Det jeg lurer på er: kan disse hundene også brukes på fuglejakt? Er dette mulig? Og er det slik at jeg kan være uheldig og at hunden ikke egner seg til jakt i det hele tatt?

Min far skaffer seg ikke hund for jakt, men han har sagt seg villig til å bruke hunden til jakt, dersom jeg er villig til å jobbe med den....

 

 

Håper dere som har greie på hund kan si noe om disse hundene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at BorderTerrier er en interessant rase hvis du vil kombinere hihund og familiehund. Kjenner ingen rene jakt-BT, men vet om noen rene "familiehunder". Aktivitet trenger de alle.

Er ikke sikkert denne rasen er spesiell, men det er den jeg kjenner best til.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg lurer på er: kan disse hundene også brukes på fuglejakt? Er dette mulig?

 

Ja det er vist mulig ifølge min dyrlege som bruker en Jack Russel på rypejakt :shock:

Men etter at fuglen er skutt er det viktig at man fort får tak i fuglen før bikkja maltrakterer den totalt sier hun :lol:

 

mvh

Sauerhansen"med Parson Russel Terrier!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og tusen takk for svarene.

Hva bør vi gjøre med hunden nå som den er såpass ung (3 måneder) ? Bør vi begynne å komme oss ut i skog og mark og finne hi og den slags allerede for å se om den duger, eller skal vi først konsentrere oss om å få den "potty-trained" og trygg før vi gjør slike ting?

Er det veldig viktig at vi gjør diverse tiltak nå for at den skal bli en god jakthund (rev) eller kan dette vente?

 

Fugle-jakt hadde jo vært enda kjekkere å kunne bruke den til... hva gjør vi eventuelt da? La den søke i terreng hvor det er fugl bare for å se hva den klarer?

Luktesansen er god altså på disse?

 

Hadde vært veldig kjekt om hunden kunne blitt brukt til dette, da jeg har haglen klar i skapet og har vært på jakt uten hund og uten hell så langt...

Bor på vestlandet, men kjenner ikke til noen konkrete reve-hi enda... kanskje søke etter hi nå - for så å la hunden prøve seg/se hvordan den reagèrer?

 

(Er helt totalt grønn på hund egentlig. Har aldri hatt hund selv, men min far hadde hund når jeg var liten (25 år siden).

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som den kan bli en dugende gneldrebikkje :mrgreen:

 

:roll: Que? :cry:

Jeg håper da at den duger til noe ut i skog og mark? Blir litt skuffet dersom dette bare blir en ut på luftetur bikkje, og intet mer...

But then again - det er ikke min hund da, men kjekt om den kan brukes til jakt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er hunden ikke skaffet i jaktøyemed da, så der er jo svaret på valget av hund. Hadde jeg fått velge så ville jeg valgt en hund som jeg visste ville fungere til jakt.

Jeg håper den kan brukes, men det ville vel være typisk "my luck" om fatter'n har skaffet en hund som ikke duger.

 

Er det uansett viktig å være tidlig ute med å prøve hunden på diverse vilt?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som tør å tippe hvordan denne er i forhold til fugl? Rype spesielt? _Kan det hende_ at det går bra å bruke den til? :?:

Høres jo ut som min far har funnet seg det dårligste utgangspunktet til jakt? "Salig blanding" ble nevnt,

men er det som sagt - noen som tør å si noe om fuglejaktmuligheter med denne? :?

Link to comment
Share on other sites

det med smelen an du sakte venne valpen til. men om det blir noe jakthund er jo ikke sikkert.. men at du greier og trene den til aporterende hund, på rype osv det kan du få til med den hunden, det tror jeg:) om den slektes mye på bordercollie og serlig wippet, så kansje du også får norges raskeste aport :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lar du ikke din far få styre med blandingshunden sin, og så kjøper du deg en Engelsk Setter om det er det du egentlig vil ha? Med mye slit og bannskap kan du sikkert få hunden til din far til noe du kan ha med på jakt, men noen stående fuglehund vil den aldri bli. Etter all sannsynlighet vil den ikke bli noe annet enn en god turkammerat, så hvorfor kaste bort tiden din?

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Sjansen for et fuglehundsøk her er minimal. Det er :( større sjanse for at den henter en elg til deg.

Så mitt forslag er å kjøpe rifle eller kjøp din egen fuglehund.

 

Melding mottatt. Hente fuglen skal jeg da klare selv, så sant den ikke blir skadeskutt og løper som F43N.

Litt kjedelig, da jeg selvfølgelig håpet på at det skulle bli lettere å gå på jakt nå... men kjekt med en hund å besøke og gå på tur

med blir det nå likevel...

Link to comment
Share on other sites

Kan den brukes som jakthund? - Selvsagt! :)

 

Den kan

- støte fugl

- bli ettersøkshund

- Apportere skadeskutt fugl, og være til stor nytte under rypejakt, duejakt, skogsfugljakt etc.

- Approtere bever

 

Her kreves det jo masse trening/dressur

 

- Den må tilvennes skudd

- Den må lære å sitte stille i timesvis, og være stille

- Den må være "rolig i oppflukt"

- Ettersøk er jo et kappittel for seg selv.

 

Jeg synes du bør gi prosjektet en sjanse! - Blir det som en ES på rypefjellet? Aldri i verden :) .., men tenk så mye du kan lære om hund og hundetrening av å lære opp hunden. - Dette vil du ha stor nytte av når du engang kjøper din egen høyfjellsracer/Setter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...