Jump to content

Ny salongrifle


Lindy

Recommended Posts

Eg driv relativt aktivt med pistolsskyting, og tenker også på å skyte litt med rifle. Er nok ingen jeger, men vil nok moglegvis jobbe meg innanfor DFS-systemet. Førebels er vel ein Sauer STR 200 uaktuelt, men eg kunne tenkt meg ein relativt rimeleg og presis salongrifle som passar til vaksen. Dette for å trene meg opp. Eg har sett ein god del på ulike våpen, og går nok for ei bolt-rifle. Det eg er litt uviss på er kva skjefte eg bør satse på. Dei som driv seriøst både i .22 og andre kaliber på bane verkar å ha våpen med pistolgrep . Mange som vert tilrådd td på cz , ruger mm har ikkje dette. Har dette noko å seie, bør eg bruke såpass mykje at eg får eit slikt våpen ? Det eg lurer på er altså om eg bør tenke på kva type skjefte som sit på våpenet, slik at eg evt slepp å kjøpe meg nytt om kort tid.

Har prøvd å søke litt utan å komme fram, dersom dette allereie er diskutert set eg stor pris på om noko legg ut ein link til denne diskusjonen

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskyting med salong (Ihvertfall på seniornivå)foregår ofte med en variant av Anschütz, og omtales som "Miniatyrskyting":

 

http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?menu=105&sprache=1

bild.php5?id=2426&maxwidth=660

 

Man får eldre, brukte varianter med diopter og matchkolbe fra et par tusen og oppover. Ikke alle har magasin, men presisjonen er super, og de lange løpene demper smellet såpass at skyting utendørs godt kan bedrives uten hørselvern, gitt standardhastighetspatroner.

 

Man får også ombyggingssett til den nevnte Saueren, men det brukes såvidt jeg vet til rimelig mengdetrening. Vet ikke av noe konkurranseprogram som bruker Saueren i .22 annet enn juniorskyttere.

 

Hvis du ikke har til hensikt å ta jegerprøven, så bør du kontakte et miniatyrskytterlag. Da får du prøvd om det er noe for deg. DFS får andre svare for, men det er sikkert mulig å komme innenfor dørene der og, og få opplæring.

 

Søk på Anschütz 54 eller Anschütz 64 eller bare Anschütz på Finn, så dukker det ofte opp noen eksemplarer. Sjekk også bruktsidene til Børselars, Jakt og friluft, Stenvaag eller Landrø. De har ofte et eller annet klenodium stående. Ikke så hipt og kult med disse børsene, men det finnes knapt noe bedre mht avtrekk, ergonomi og presisjon.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...