Jump to content

Ladedata 150grs. Barnes TSX i 270 win.


Jodda

Recommended Posts

Har tenkt å prøve denne kula på elgen i høst og er litt i beit for ladedata. Er det noen som har en godladning å dele med meg? Hvilken patronlengde? Har funnet at 51 grs.RL19 som er ganske likt N-160 gir ca 2783 fot i sekundet, så jeg har et utgangspunkt. Noen som har erfaringer fra elg/hjort med denne kula eventuelt 140 grainer`n? Holder den i hop på korte hold og høy hastighet? (Blir ofte korte hold der jeg jakter elg.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del elg med den gamle barnes X kula i 140 grains. Denne virket upåklagelig med gjennomskyting og meget bra presisjon.

I min Remington Sendero lades denne kulen opp til 948m/s med 60 grains med MRP.

Denne kulen holder sammens. Jeg skjøt en 1.5 åring gjennom skullderknoka fra ca 25m hold, kula fant vi aldri men hullet var som ventet noe rufsete som vanlig.

 

I høst ladet vi den nye 130 grains Barnes TSX med 61 grains N-560; o.a.l : 84,6mm (ladet lakelanderen) Har ikke fått kronografert denn ladningen, men den virker ok. Farten bør ligge over 900m/s (ca 950 i Lakelanderen)

 

Friflukten er det viktig at du måler selv, ingen kammer er like. Barnes tsx skalha noe lengere friflukt enn standard kuler.

 

Synes 150 grains kuler til 270W er noe for tunge, og barnes kulene blir lange.

Link to comment
Share on other sites

Jepp de var lange! blir spennende å se hvilken presisjon og hastighet jeg får på disse kulene. Må kankje ned på 140grs. kuler. Spørs om riflestiginga i Sakoen klarer å stablisere denne kula. Mener den har 1/10 i riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prövd 150 grs. kula med 51 grs N-160 bak. Det gikk dårlig. Samlinga var på ca. 8 cm, men kulene gikk inn på langs. Hastigheten lå på ca. 820M/s. Skal pröve med litt mer fart, men det blir neppe denne kula på årets elg jakt. Blir for marginalt og usikkert. Skal pröve 140 grs TSX i stede. Går det dårlig også blir det vell en a-frame. Gjör neppe noe galt da. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...