Jump to content

vitring


Beago

Recommended Posts

for å si det det slik,,,,, når du fyrer opp i ovnen inne så stiger røyken til vær's ,men du har sikkert sett at røyken blir pressa ned mot bakken,,,, da er det supre vitrings forhold for hundene :D men om røyken stiger til vær's og blir oppi der så er ikke vitringsforholda så gode,

 

så ved lavtrykk er jo bruktbart for hunda, men klarvær å kaldt ligger ofte lufta langs bakken,

men det som er ugunstig for vitringa er tørt å varmt det ække noen god kombinasjon

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener i grunnen det er best vitring når man har varm bakke og kaldere luft, slik at lukta stiger til værs. Varm luft og kald bakke "suger" lukta til bakken, og gir dårlig vitring.

 

Steinhardt skareføre er oftest ikke særlig ideelt, da det blir lite "avtrykk" av dyrefoten. Snøføre generelt gir ofte overraskende bra vitringsforhold. Noen av det beste harelosene har jeg pussig nok hatt i kuling og skikkelig snøvær! Som bildet under viser, der en kompis fikk haren for bikkja mi etter et par timer i skikkelig møkkavær:

 

normal_IMG_3717.JPG

 

Et tips jeg har fått er å legge en sneip med fyr i på bakken. Blir røyken liggende klistret til bakken så er det ikke særlig bra vitring. Stiger den opp, så er det bra forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes pizza-eksemplet er godt. Det "ryker" av harefoten så lenge den er varm nok, denne lukta siger jevnt opp fra bakken, og gjør det lett for bikkjene å følge foten.

 

Når vitringa er dårlig, dvs når lukta bindes til bakken, så får iallfall bikkja mi tynnslitt hud på snutepartiet etter en lang dag i skogen med forsøk på å nøste foten.

Link to comment
Share on other sites

Uten å diskutere andre detaljer, så er pizza-eksempelet tatt helt ut av sammenheng og er irrelevant.

 

Du legger fram et eksempel med samme "bakketemperatur" og samme "værtype og barometertrykk", og skal illustrere poenget ditt med temperaturforskjell i vitringsobjektet. Det blir det samme som å sammenligne hva som avgir mest vitring, av et levende rådyr eller et dypfryst rådyr. Man må forutsette at objektet avgir samme vitring, når vi snakker om hvilke omkringliggende faktorer som er avgjørende for vitringsforholdene.

 

edit: Det henvises også til at det er lettere for bikkja å følge et spor det "ryker av". Dette er en selvfølge, og jeg er helt enig, men her snakker vi også om pizza-eksempelet, og ikke de omkringliggende faktorene.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker vel her om vitringa fra fotavtrykket til dyret, og ikke dyret selv. Det er bakken som er "pizzaen" i denne sammenhengen, hvis jeg tolker guttapåskauen rett.

 

Vitring og vitringsforhold er en kompleks vitenskap og aldri helt lik under tilsynelatende like forhold, så noen ganger kan det være fornuftig å forenkle teorien ned til lettfattelige begreper.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig er det foten man snakker om på sporet, på overvær gjelder selvfølgelig hele dyret, men det er på siden av dette.

 

Pizzaen kan ikke være bakken, det blir stuegulvet som er bakken, siden man bruker avgitt lukt fra pizzaen som eksempel (Pizzaen er selve sporet). Hvis pizzaen skal være bakken, så er det ikke de omkringliggende vitringsforhold som ligger til grunn. Da blir det et spørsmål om hvor gammelt (ferskt/frosset) sporet er, og et ferskt spor lukter selvfølgelig mer enn et gammelt spor, uansett vitringsforhold. Jeg er selvfølgelig enig i at det er bedre vitring fra fuktig barmark enn frost/snø, bare så det er sagt.

 

Lavtrykk vil presse lukta mot bakken lengst mulig (holde sporet "ferskt" lengre). Høytrykk medfører at lukten stiger fortere til værs, slik at sporet taper sin luktintensitet fortere.

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke pizza eksemplet ment som noen vitenskapelig utgreiing om vitring. Det var kun en illustrasjon på hvorfor Ranger hadde rett.

 

I vår nærmeste omgangskrets har vi all den ekspertisen vi ønsker på vitring, og det er våre jakthunder. Med litt innblikk i hvordan hunder jobber og masse tid i felten vil man etterhvert få forståelsen for hvilke utfordringer hundene har. Vi har hunder som kan spore flere døgn gamle spor og vi har hunder som i full galopp kan nøste opp en tiurfot. Det er intet mindre enn utrolige prestasjoner. Samtidig vet vi at selv den beste hund er bortimot sjanseløs ved f.eks tørke eller streng kulde.

 

Litt sigarettrøyk eller en klype med talkum forteller alt om vitringsforholdene. Problemet er at forholdene vil endre seg med topografi, vegetasjon, markbunnen osv. Forholdene kan være optimale akkurat der du står, mens 100 m unna i plantefeltet eller dalbunnen kan det være håpløst.

 

De viktigste faktorene som påvirker vitringen er:

Luftfuktighet

Markfuktighet

Lufttemp.

Marktemp.

Vind

Sol

Nedbør

Markforhold (myr,skogbunn,grusvei,bart fjell,snø osv.)

 

Prinsippet med god vitring er at bakken er varmere enn lufta slik at luftmolekylene stiger opp fra bakken og blir fanget av vinden. For å få til en god vitring må også bakken inneholde fuktighet som fordamper (nystekt pizza).

 

Snø kan være både himmel og helvete. Med løs snø og jordvarme kan vi få enestående god vitring. Dersom det ikke er tele vil luktmolekylene transporteres opp fra snøen. Når marka da samtidig er dekt med et snølag som fjerner all lukt av vegetasjon vil en rype i dokk eller litt harepiss være som en fyrlykt på en rutinert hundenese. Skareføre er også både og. Etter en kald natt kan selv synlige blodspor i skaren være vanskelig for en hund, men så fort solen begynner å varme vil disse sporene avgi vitring.

 

Jeg håper på å få en god forklaring på hvilen effekt det barometriske trykket har på vitringen. I boka mi skulle høytrykk borge for en god dag i skogen, ikke pga. anntall millibar men fordi det ofte er klarvær og sol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg og Ranger om varm bakke og kjøligere luft. Skjønner nå også illustrasjonen med pizzaen din. (går litt tregt i Trøndelag :oops: )

 

Tanken min vedr høytrykk vs lavtrykk, er imidlertid veldig god. Skulle gjerne også vist deg en skikkelig illustrasjon på dette. Det var imidlertid i min søken etter dette, at jeg oppdaget at jeg antakeligvis var syk hjemme den dagen det var begrepsavklaring på høytrykk vs lavtrykk. Jeg har rett og slett gått i den villfarelsen at effekten av de nevnte trykk var motsatt enn det som er tilfelle :oops: Unger; der har man igjen for å prioritere en sorgløs tilværelse framfor å tilegne seg livets elementære vitenskap :roll:

 

Men som sagt var tanken bak veldig god, og jeg fant en utmerket illustrasjon som viser dette, bare jeg får linken til å funke her. Det er vel ingen garanti for det, da jeg også hadde en sterk hang til å nedprioritere dataundervisningen på skolen. Prøver likevel

 

http://understandall.net/eduHVO/te03/vaf512.jpg

 

Videre er det gode poenger og observasjoner i alle innlegg her. Teori og praksis er veldig ofte to forskjellige ting når det gjelder vitring, det kan man lett forstå når man leser listen til Guttapåskauen over ting som påvirker vitringsforholdene. Forhold som vi som hundeeiere opplever som gode eller dårlige, kan ofte vise seg å være det stikk motsatte. Det er også viktig å merke seg poenget med at forholdene kan variere stort innenfor et lite terrengavsnitt.

 

Denne tråden medførte noe meget positivt for min del. For det første lærte jeg forskjellen på høytrykk og lavtrykk, for det andre økte min kunnskapstørst innenfor vitringsvitenskapen. Så da ble det selvfølgelig litt søking via Google. Fant en veldig fin link der, som tar for seg de viktigste momentene som påvirker vitringen og hundenesa. Ikke overaskende er denne artikkelen skrevet av en harehund-guru. Linken finner du her

http://www.drever.no/?vis=artikkel&fid= ... 0luktesans

 

Funnsjødalen finner du i skammekroken, evt i lesekroken :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...