Jump to content

Presisjon - Det store spørsmålet


Wadcutter

Recommended Posts

Hvilken av disse to pistolene er mest nøyaktige?

 

Det spørsmålet er ofte stilt, og svarene varierer mye mellom skyttere. Hickock45 har nylig lagt ut en video som egentlig oppsummerer hele den debatten. Nå er det verdt å merke seg at dette gjelder for den vanlige skytteren, ikke nødvendigvis en olympisk mester eller en BR skytter.

 

 

Så, hvilken pistol er egentlig mest nøyaktig? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man skal nok være veldig god for å dra nytte av å kjøpe en bedre pistol. Slik er det vel også jevnt over i andre sporter også, der man er avhengig av utstyr. Jeg har bakgrunn fra bueskyting over mange år, og der også blir det sagt; det ligger 90% på skytteren og 10% på utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Vi har flere i klubben som skyter usansynlige mengder med ammo i sine Glock 34, men treffer de noe særlig ? nei :mrgreen:

 

Men gi dem en X-six, GT-9 eller en gammel 210, da blir det straks noe annet, samlinger på størelse med en 20-kroning er ikke uvanlig.

 

Dette har selvsagt ikke noe med våpenenes pressisjon å gjøre :mrgreen: , men hvordan et våpen er skyteteknisk.

Dvs hvordan ting jobber sammen i våpenet for å få best mulig resultat :D

Link to comment
Share on other sites

Spenner man pistolene fast i skrustikka så samler mange våpen riktig så bra. Men det våpenet DU skyter best med er det som passer deg best. Vekt, balanse, grepsvinkel, sikter, avtrekk, osv. Og ikke minst tilpasningsmuligheter.

 

Og det er når man tar disse faktorene med i regnestykket at et matchvåpen for mange av oss vil treffe bedre. Og man behøver ikke nødvendigvis være "veldig god" for at dette skal være tilfelle.

 

Hva er forresten "veldig god"? Det er et veldig subjektivt uttrykk. Jeg anser meg ikke for å være "veldig god" selv om jeg ikke ville vært mine matchvåpen foruten. Jeg er overbevist om at jeg skyter bedre med dem enn om jeg fortsatt skulle ha skutt med min første pistol, en Ruger Mk II.

 

Så jeg heller vel i de fleste tilfellene mot at det er ergonomi som er det store spørsmålet. Med funksjonssikkerhet som det nest største...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...