Jump to content

Hjemme fra drivjakt


358 Win

Recommended Posts

Vi reiste fra Gardermoen onsdag 3/11 med destinasjon Gdansk. Vi skulle på drivjakt 2 dager ved en by som heter Torun(vi var her i fjor ) og 2 dager drivjakt på en plass som heter Kolobrzeg. Vi fikk info om disse 2 plassene når vi bestillte at på "Torun reviret" skulle det i år felles 300 svin + en mengde hjort og rådyr. På det andre reviret skulle det i år felles 600 svin + hjort og rådyr.

Vi har vært i Polen 5 ganger før på drivjakt og i fjor var vi på "torun reviret" og det er den beste plassen vi noengang hadde vært, både måten det ble organisert på og mengde villt, og da det da skulle felles dobbelt så mange svin på Kolobrzeg kan dere tro vi hadde forhåpninger.

Vi kom greit gjennom tollen som vanlig i Polen og satt oss i minibuss for en ca 3 timers kjøretur.

Jeg hadde på forhånd sett på kartet at det gikk en motorveg ganska langt ned til Torun , og begynte etterhvert å lure på hvorfor vi holdt oss på små svingete veger. Tom Jensen(safarimgm) var med og spurte sjåføren om hvorfor han ikke kjørte motorvegen og fikk da til svar at han hadde fått beskjed av den polske formidleren av jakta at vi ikke skulle til Torun men en plass langt øst i Polen ikke allverden langt fra polens landegrense i øst.

Det var som et knivstikk i magen da vi hadde gått nesten et år å gledet oss til denne jakta på disse 2 spesielle revirene. (vi hadde jo også betalt ekstra for å komme til Kolobrzeg) Ikke bare for oss som hadde kjøpt jakta men også for Tom Jensen. Du kan si telefonen glødet en stund etterpå

Vi ankom reviret nokså molefunkne , ble inkvatert og samlet oss ved middagsbordet der representanten for det Polske jaktselskapet skulle komme med en forklaring.

Skal ikke gå så veldig inn på forklaringen men ble gitt garanti på at det skulle ligge minst 60 dyr på paraden etter 4 dager , hvis ikke skulle vi få tilbakebetalt en dag av jakta.

Vil bare presisere at Tom Jensen var helt uvitene om dette som var intruffet.

Så over til det denne jakta vil bli husket for. Bra med villt i de fleste drev selv om det kunne vært dobbelt såmange drivere men det smalt da jevnt og trutt i alle drev. Her var mest svin og det er jo det vi er ute etter men det var langt mellom hjort og rådyr i de fleste drev. Er det en ting vi har vært vant til i Polen så er det mengder med rådyr men her var det rimelig langt i mellom de.Men gris var det nok av ; flokker på opp mot 30 gris presenterte seg for postene og særlig det siste drevet hos den første jaktklubben vi var hos kommer til å sitte både netthinnen og trommehinnen i månedsvis Siste dagen var vi hos en annen jaktklubb enn de tre første dagene og her var det adskillig bedre med hjort og rådyr .

Samlet staus etter 4 dagers jakt var 74 dyr derav 49 gris så denne jakta er den beste jeg har vært på i Polen men jeg sitter på en følelse at det hadde blitt enda bedre hvis vi hadde kommet dit vi skulle

Resultatet pr jeger varierte sterkt, jeg skjøt 9 svin, han som skjøt mest fikk 12 dyr og en jeger fikk bare en rev. Det er skyteferdigheter det stort sett kommer an på, nok av skuddmuligheter hadde de fleste og det er jo ikke akkurat et handikap med en halvauto

Vi er blitt lovet et godt tilbud på en 4 dagers jakt neste år så da regner jeg med hele gjengen som var med i år er på veg til Polen igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...