Jump to content

Zeiss med kulebanekompensator


tikkamannen86

Recommended Posts

Jeg har samme kikkerten selv, og vil vel påstå at bruken av begrepet kompensator er litt utenfor det jeg legger i det.

 

Kulebanekompensator er for meg definerte hjul som er tilpasset en kule og hastighet, evt. retikkel som kan brukes på samme måte. Zeiss har begge deler. F. eks. her er beskrevet kulebanekompensator: http://www.weatherby.dk/showthread.php? ... ss-and-BDC

 

Conquesten du linker til har utvendige justeringsratt, men jeg kaller ikke dette kulebanekompensator. Det er jo ingenting med de tårna som gjør at du kan klikke inn på en avstand uten videre. Derimot kan du jo lage din egen kulebanekompensator med å tape over skalaen og merke opp hvor rattet skal stå på de forskjellige avstander med din rifle.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er parallaksejustering, dvs. at avstanden du stiller det inn på er den avstanden trådkorset er midt på målet uavhengig om det er sentrert i siktebildet ditt. I tillegg får du både mål og trådkors skarpt på den avstanden. Hvis du stiller inn på 500 m og skyter på 50 m, så kan du få en del treffpunktsavvik dersom du ikke sentrerer korset perfekt i siktebildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...