Jump to content

figurer


Gumitotten

Recommended Posts

Saksa rett frå Wikipedia. :wink:

Uredigert og rotete, men du finn alltså kilden her.

 

Silhouette sizes (full størrelse):

Chicken Pig Turkey Ram

Width 13 in (33 cm) 22 in (56 cm) 19 in (48 cm) 32 in (81 cm)

Height 11 in (28 cm) 14 in (36 cm) 23 in (58 cm) 27 in (69 cm)

 

 

Equipment Chicken Pig Turkey Ram Scale

Large bore rifle 200 300 385 500 full

Small bore rifle 40 60 77 100 1/5

Air rifle 20 30 36 45 1/10

Cowboy rifle 50 100 150 200 1/2

Cowboy pistol 40 50 75 100 1/2

Large bore pistol 50 100 150 200 Full

Small bore pistol 25 50 75 100 3/8

Field pistol 25 50 75 100 1/2

Air pistol (yds. only) 10 12.5 15 18 1/10

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at jeg nok har glemt å svare på denne. Nå har jeg jo snakket med trådstarter, på banen, når han var med å skjøt metallsilhuett fin rifle men det kan jo være greit for andre også å få oppdatert informasjon.

 

Akkurat størrelsen på figurene kan være litt forskjellig alt etter som hvordan man velger å måle.

Man kan måle største størrelse i bredde og høyde, men treff flaten er jo ikke riktig så stor.

Det vanlige i metallsilhuettskyting er å skyte seg inn på forhånd, på de fire (for hver enkelt øvelse) kjente avstandene og på riktig figurstørrelse.

 

I metallsilhuett rifle bruker man vanligvis kikkertsikte, men vi har norske øvelser tilpasset våpen uten kikkertsikte.

 

De internasjonale reglene for MS Grov rifle har lengste hold på 500m, i Norge har vi ingen 500m MS baner så vi skyter på reduserte figurer på reduserte hold.

Det er tre MS baner i Norge hvor det har vært arrangert rifleskyting de senere år.

Kongsberg med max 260m

Alta med max 250m

Eidsvoll har kun arrangert fin rifle ut til 100m (internasjonale avstander)

 

På 500m bruker man helfigur (samme som helfigur for Grov pistol).

På 300m bruker man 3/5 figur av helfigur.

På 250m bruker man 1/2 figur av helfigur.

 

Det nasjonale (norske) regelverket for Grov rifle har tre øvelser:

Grov rifle optiske sikter: fri vekt, optisk sikte, ut til 300m

Grov rifle åpne sikter: fri vekt, optiske sikter, ut til 300m

Grov rifle fri: fri vekt, alle sikter, ut til 500m

 

For nærmere info om reglene ber jeg dere om å lese på metallsilhuett.no og/eller sende meg en PM/mail.

Det er endringer i regelverket som ikke er oppdatert på nettsidene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

8) Hei

I Alta Sportskytterklubb skyter vi Metallsilhuett Grovrifle på ½-figurer (eller; Field-figurer om man vil). Dette siden vi ikke har bane som går lengre ut enn til 250 meter, men siktebildet blir jo allikevel riktig i forhold til 500 meters baner hvor det brukes 1/1-figurer (Full-size).

 

Vi bruker følgende avstander ut til figurene: Kylling 100 meter – Gris 150 meter – Kalkun 192,5 meter – Bukk 250 meter

 

Denne løsningen er etter min mening grei, for de klubbene som allerede har Field-figurer, så slipper man å investere i andre figurstørrelser bare for å skyte noen meter lengre. Jeg kan love det er vanskelig nok å treffe figurene selv om man skalerer ned til halv størrelse på figurer og avstander. Man bør huske det her er snakk om stående skyting uten reim.

Vinden får selvfølgelig ikke like mye å si på en 250 meters bane kontra en 500 meters, men man kan jo gå på banen og skyte når det blåser om man synes dette blir for lett... :wink:

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...