Jump to content

støbe carbonskæfte til S&L 97DL


jes

Recommended Posts

En af mine venner arbejder med at lave kunstige lemmer (ben og arme) til mennesker der mangler disse.

 

jeg har snakket med ham om at støbe et nyt kulfiberskæfte til min 97DL. Grunden er også at der er et meget begrænset udvalg af skæfter til disse rifler.

 

Jeg har aldrig støbt i kulfiber eller glasfiber før, men så vidt jeg ved er det noget med at pakke dkæftet ind i husholdningsfilm og pakke den ind i gips. derefter støbes en kopi, der formes som jeg ønsker det. Vi laver en megativ form og støber derefter selve skæftet.

 

Har i nogle indput om vi skal støbe en blok aluminium ind i bunden eller vi skal lave underdelen til låsen massiv og derefter fræse den ud?

 

Vil godt have et skæfte med mulighed for at montere/afmontere rekyldæmper-evt to; for og bag.

Evt med remmontering på siden af skæftet, for mere behagelig bæring.

 

Glæder mig til at komme igang og har brug for gode råd og indspark angående finesser, detaljer og erfaringer.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

jeg tror jeg hadde kommet til ta en aluminiumsblokk å støpt denne inne i carbonet. så den går helt fra inni kolben igjennom der låsekassa skal være å litt ut i frammskeftet å hvis du skal ha 2 fot en gang i tiden så kanskje trekke denne blokken helt fram. så du har noe forankre reimfeste i. derreter ville jeg frest ut aluminiumet så det passer låsekasse osv. perfekt. da ville du fått en stokk som er stiv som få, og passer rifla di perfekt.

 

siden du skal bruke carbon kan du jo eksperimentere med andre metaller enn alu. for du får mye å gå på i vekt. men skal det være så lett som mulig er jo aluminium kjempefint.

 

det var en måte å gjøre det på.. :D

 

dette blir bra lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Her er en svensk herremann som har tatt seg bryet med å støpe skjefte til banesaueren sin:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=52957&st=0&sk=t&sd=a&hilit=sauer

 

MacMillan lager massive skjefter og cnc-freser deretter et uttak til mekanismen.

 

Tror jeg ville støpt et skall, lagt doble lag i låskasseområdet og pistolgrepet, fylt stokken med polyuretanskum og deretter søylebeddet mekanismen. Motivasjonen for å bruke karbon må jo være å få det så lett som mulig, så det ville være litt trist å legge inn en kilo med aluminium. Men det er min subjektive mening 8) .

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...