Jump to content

Bladet jeger og fangstmann


tommyho

Recommended Posts

Jeg var medlem for en del år tilbake. Meldte meg ut pga at jeg ikke kunne identifisere meg med en del av de holdningene som bladet og foreningen sto for. Blant annet detaljerte beskrivelser av ulovlige fangstmetoder og bruk av gift. Jeg er enig i at rovvilt kan og bør beskattes, men holdningene gikk etter min mening alt for langt. En annen ting jeg reagerte på var at bladet fungerte som utstillingsvindu for produktene til John S O. Ikke annonser, men så definitivt reklame! Hvordan dette er nå vet jeg ikke, men når en og samme person står bak både butikk og mye av bladet tenker man jo sitt!

Når det er sagt fikk jeg adskillig kunnskap gjennom en del av artiklene i bladet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg var medlem for en del år tilbake. Meldte meg ut pga at jeg ikke kunne identifisere meg med en del av de holdningene som bladet og foreningen sto for. Blant annet detaljerte beskrivelser av ulovlige fangstmetoder og bruk av gift. Jeg er enig i at rovvilt kan og bør beskattes, men holdningene gikk etter min mening alt for langt. En annen ting jeg reagerte på var at bladet fungerte som utstillingsvindu for produktene til John S O. Ikke annonser, men så definitivt reklame! Hvordan dette er nå vet jeg ikke, men når en og samme person står bak både butikk og mye av bladet tenker man jo sitt!

Når det er sagt fikk jeg adskillig kunnskap gjennom en del av artiklene i bladet!

 

Det er ikke meningen at folk skal praktisere alt i bladet. Bladet gir oss kunnskap om ting som har blitt gjort, ikke skulle vært gjort og ting som blir gjort. Det finnes ikke ett annet skandinavisk magasin som er mer rettet mot fangst og gamle fangsttradisjoner. Mange ting i bladet er illustert både med tegninger og bilder, noen dessverre også på kanten ! Personlig mener jeg det er lite reklame, men at redaktøren legger ut noe han omsetter selv har jeg ingen vansker med. Han driver faktisk denne foreningen uten sponsorer.

Link to comment
Share on other sites

Har vert medlem der i mange år, og kjenner John Sivert godt.

Synes bladet er bra, og liker godt å lese om hva gamlekara gjorde.

Alltid trivelig å stikke innom fangstbua for en prat og en kopp kaffe når en rek forbi...

Om noen har lyst på en god latter så kjøp cd'en med fortellinger, det kan han... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Henger meg på her, han skal ha skryt for å faktisk drive denne foreninga, noe han vel er alene om... Er vel den eneste i sitt slag i Skandinavia.

Tillot meg her forleden å sende en mail og spørre om det hadde vært en ide å hatt en artikkel om åtesaks, dette har jeg ikke sett siden jeg ble medlem ihvertfall...

Likens bøkene, knallgode bøker med alle slags sett men i kapittelet om revefangst (FF1) står det side opp og side ned om fotsakser, snarer + andre gamle metoder og noe om båser, men nesten ikke et ord om åtesaks, som faktisk er en av de to eneste lovlige metodene vi har her på berget...

 

Dette er ikke ment som kritikk av mannen og hva han har gjort, han er en av yderst få forkjempere for fangst i dag og det skal han ha respekt for, men litt mer fokus på hva vi faktisk KAN benytte ville ikke skadet...

 

Det skal også sies at det er få bøker jeg har hatt mer glede av enn mange av hans, og jeg har lest en del oppigjenom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg ut etter mange års medlemskap pga at jeg synes det ble for mye skriverier om gamle og ulovelige fangstmåter og for lite av nye og lovlige fagstmåter.

Tidligere var det er høgdepunkt å få dette bladet i posten, men de siste årene ble det så vidt at jeg orket å lese igjennom.

Kanskje er det jeg som har blitt for gammel.... :wink:37

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...