Jump to content

Pipelengde og hastighet


Fjørhanen

Recommended Posts

Lapua Trainer FMJ 6,5g (S341) står med utgangshastighet 830 m/s, skutt med 60cm løp (tror jeg). Jeg har Tikka T3 i 6,5x55, med 57 cm løp. Hvor mye mindre hastighet har jeg i forhold til løpet i 60cm? Regner ut kulebaner på robsoft.nu, og trenger mest mulig nøyaktig hastighet.

 

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Oppfølgningsspørsmål, Sako: Hvis jeg setter på min nokså store Hausken demper på 51 cm....den går et godt stykke inn på løpet, men bygger likevel ca 29 cm utover. Da må det vel regnes som 86 cm løp (57 + 29cm). Hva gjør en demper med hastigheten? Regner med at den avtar noe. Men her blir løpet inkl. demper nokså mye lenger....

 

Er utgangshastigheten min nå 830 m/s, eller er det nå et umulig spørsmål å svare på??

Link to comment
Share on other sites

Du kan legge til grunn din pipelengde på 57cm. Du må likevel ikke forvente og oppnå eventyrtalla fra fabrikanten, i de aller fleste tilfeller er de hastighetene bare en våt drøm.

 

Om du måler hastigheten fra 10 piper i lik lengde kan du lett få 10 ulike hastigheter, også relativt store forskjeller. Piper er individer, sannsynligvis av hunnkjønn :mrgreen:

 

Demper vil i noen tilfeller gi øket hastighet, gevinsten kan ligge i området 1-10 m/s. Gevinsten er normalt mindre enn variasjonen mellom patronene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...