Jump to content

Våpen når en flytter til utlandet?


boganis

Recommended Posts

Går i tanker om å flytte permanent til min særbo i Stockholm.

Hvilke regler gjelder da for våpen, våpenkort osv?

Kan jeg flytte til Sverige med mitt våpenskap, jaktvåpen (3 stk) og våpenkort?

Våpenpass gjelder jo kun for fem år, og jeg tror Sverige har særbestemmelser som gjør at våpenpassreglene ikke appliseres?

Eller må jeg ta jägarexamen eller andre krumspring i Sverige for å få lov til å beholde mine våpen?

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å kontakte den svenske ambassaden i oslo, de bør kunne hjelpe deg med å svare på spørsmålene dine.

http://www.swedenabroad.com/Start____10561.aspx

 

Ellers er det litt info om permanent innførsel av våpen på det svenske tollvesenets websider:

http://www.tullverket.se/innehallao/v/vapenochfarligaforemal.4.4ab1598c11632f3ba9280008655.html

 

Fant dette etter litt googling, men det er kanskje noen på forumet som selv har innført våpen til sverige og som kan forklare enkelt hva som må til?

Link to comment
Share on other sites

...men det er kanskje noen på forumet som selv har innført våpen til sverige og som kan forklare enkelt hva som må til?

 

Det var det jeg håpet på :)

 

Det står en del på svenska tullens hjemmeside om at våpenkort for innførte våpen kan utstedes av svensk politi ved permanent opphold. Svenskene har jo ulike våpenklasser, og jeg er litt usikker på hvordan mine våpen passer inn i disse - samt om svenskene også har en våpengarderobe eller om man kun kan ha ett våpen av hver type/kaliber. Videre er jeg usikker på hvordan de forholder seg til norske jegere, i og med at jaktlovgivningen er forskjellig (f.eks. er man nødt til å ha med apporterende hund ved duejakt), de kan kanskje kreve at man avlegger svensk jegerprøve for å lære seg den svenske jaktlovgivningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...