Jump to content

Første gang på elgjakt


ronnsol

Recommended Posts

Guest graahund

Det er det helt klart. Ett godt råd er ihvertfall og sitte rolig på post, for jeg regner med at det er det du skal gjøre ? Sørg for og ha papirer i orden og en skikkelig godt innskutt rifle. Ta ikke unødige sjanser, men vent heller på en bedre anledning. Og hør på de eldre på laget hva de har og si, de har gjerne en masse erfaring. Dette var bare bitte lite, men erfaring er en god ting. Lykke til med jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Vær en så usynlig lagsjeger som mulig under jakt. Med det mener jeg at du gjør som du får beskjed om, sitter i ro på tildelt post og snakker minst mulig i jaktradioen. Og vær en synlig jeger etter jakt. Med det mener jeg at du deltar aktivt i utransportering og flåing av felt dyr. Hvis at du er interessert.

 

På denne måten blir du garantert godt mottatt/verdsatt i laget og blir tilbudt muligheten igjen senere.

 

På post så må du for all del unngå klirring med termos. Står det elg i nærheten vil ikke den komme til deg når den blir beveget på av hundefører. Hvis du derimot prøver å lære deg elgens kontaktlyd, kan du med fordel dra en øøøøeææhhhh, med jevne mellomrom på post. Står det elg i nærheten vil den kanskje velge ruten om deg eller nabopostene dine når den blir beveget på. Den samme lyden bruker du også til å stoppe elg i fart som kommer til din post. Velger du å bruke "HEI DU" stopper elgen kun èn gang. Bruker du kontaktlyd kan du stoppe elgen opptil flere ganger.

 

Noen vil vel kanskje si at det å lokke elg på post er ego, men som oftest vil elgen ta en runde rundt deg og da kan den komme på naboposten hvis dere sitter relativt tett.

 

Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Var selv på førstegangs jakt på elg i helga, fikk sjangsen til å skyte en liten okse, holdt tilbake skuddet da den stod litt skjeft til, så bare litt av bogen ( 20-30) meter, derreter forsvant tilbake i skogen til neste post, den ble skutt der.

 

Fikk skryt at jeg holdt tilbake skuddet av jaktleder, det var riktig og moralsk gjort :)

( var med en annnen jeger, pga opplæringsjakt, er 16 år)

 

" det er bedre å angre på et skudd du ikke har tatt, enn å angre på at skudd man har tatt"

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal holde deg langt unna lokking på post som førstegangsjeger altså..

Å plystre/rope på løpende elg for å få den til å stoppe der du ønsker kan være nyttig

 

Er ikke enig i dette altså :D . Er ikke snakk om lokking i den forstand. Kun å lære seg kontaktlyden som er en relativt enkel låt å lære seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er nevnt en gang allerede, men kan nevne det igjen.

 

Du skal aldri angre på skuddet du ikke skjøt :!:

 

Altså, ta ikke noen sjanser, hvis det ikke er mulighet for et optimalt skudd så lar du dyret løpe.

Hvis du som førstegangsjeger sørger for at laget må bruke 2 dager på et grisete ettersøk kommer du ikke høyt i kurs etterpå.

 

Hvis du skyter så skyt 1 skudd og sørg for at det sitter der det skal, ikke mist hodet i elgfeberen og tøm magasinet i elgen fordi den ikke detter etter det første skuddet, det gjør den nemlig sjelden.

Unge brushoder som skamskyter elgen med klokkerene treff først i maskinrommet (riktig treff) deretter i vomma (feil treff) for så å avslutte med et skudd i hvert lår (du kan jo gjette) kommer ikke så høyt i kurs etterpå.

 

Hvis du har skutt på en elg så meld inn hva slags dyr (okse/ku/kalv) det var, om den var i følge med flere og hvilken retning den eventuellt forsvant, deretter merker du plassen du satt/sto når du skjøt med litt dasspapir (ja du har med dassrull) og går frem til skuddplassen som du også merker med noen tørk av samme dassrullen.

Legg merke til evt. lyder og bloddråper, før du går tilbake til posten og venter på beskjed.

Hvis elgen ligger og spreller rett bortenfor kan du selvsagt sette et "dauskott" i nakken på det.

 

Hundefører blir glad for å få bekreftelse på hva slags dyr han har jaget frem på post, og det vil gjøre evt. ettersøk lettere om du merker skuddplassen.

 

Ellers har du fått de fleste rådene du trenger tror jeg. :)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Bra tips!

 

Håper bare jeg klarer å skilne de ulike dyra før jeg skyter :mrgreen:

 

Det er ikke lett nei. Lita ku og en 1,5 åring kvige er veldig vanskelig og skille, selv for jegere med masse erfaring. Noen vil fremheve dette med lenger snuteparti på ku men det er ikke altid like lett. Så derfor som det blir sagt her, la vær og skyt. Spesielt hvis dere bare har kvige igjen på kvoten.

nok en gang, lykke til under jakta. Skal dere begynne den 5 okt foresten ? Isåfall starter vi på likt :D

Link to comment
Share on other sites

Graahund har sørgelig rett her...

 

Jeg pleier å si at 1,5 års kvige er det vanskeligste viltet å felle i elgskogen, særlig om de kommer alene.

Det er fullt mulig for en garvet veteran å ta feil, selv etter mange års erfaring.

Det er ikke så enkelt som å måle lengden på snutepartiet eller størrelsen på dyret, dessverre.

 

Selv pleier jeg å si at 1,5 års kvige må man skyte på "magefølelse".

Det er noe med proporsjonene på dyret, samt oppførsel og bevegelser, som tilsammen gir en pekepinn.

Men om jeg blir sittende og se på dyret for å vurdere nærmere så bør jeg definitivt ikke skyte.

Ser man lenge nok på en elg blir det til det man ønsker..."Jammen jeg er sikker på at jeg så gevir på kua!"

 

Det beste er om 1,5 års kviga kommer luntende sammen med tvillingbroren, da ser man det øyeblikkelig.

To små elger, den ene med et ynkelig "sykkelstyre" og den andre litt mindre uten gevir.

Men så mye flaks har man sjelden.

 

Se, lytt, lær, og la dyr du er usikker på passere. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...