Jump to content

Smith&Wesson løpsbytte!


500Bowen

Recommended Posts

Jeg går med planer om å "bygge" en ny Felt/PPC Revolver. Utgangspunktet er en S&W mod.64 K-ramme. cal. 38special

MEN hva er best!!!

Polygon løp, eller Tradisjonellt Riflet løp??? Erfaringer??

 

Da prater jeg om ett "Match grade" løp, fra Lothar Walter eller Shilen.

Hadde tenkt å lade med 85grs H&N Kuler 357.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å bli fornøyd samme hva du velger. Jeg har begge deler og kan ikke skille dem på presisjon.

Når alle de andre faktorene også er riktige, sånn som timing, inngangskon, kroning, avtrekk og tilpassninger både her og der... Tja, da er kanskje valget av løp det minst problematiske :D

Det eneste jeg kommer på i farta er prisen, Shilen er betraktelig dyrere enn LW.

 

Det eneste jeg er litt tvilsom til er kulevalget ditt? Til PPC sa du? Har du fått den lille kula til å gi topp presisjon på 50M?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg er litt tvilsom til er kulevalget ditt? Til PPC sa du? Har du fått den lille kula til å gi topp presisjon på 50M?

 

Jeg har ikke prøvd 85grs H&N kula på 50 meter eller mer, men hadde tenkt å bruker "elektrolyse" belagte kuler, pga blying i løpet og rundt inngangskonus. Kanskje jeg bør vurdere H&N 125grs kule...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke svare for Brassy, men at denne kula er temmelig dominerende i Europeisk PPC, og er gjemmomprøvd i forhold til 85 grains kula. Det kan jo være tanken bak uttalelsen :D

 

HK416 her på forumet prikket vel inn 6 skudd innenfor 37mm på 50meter med 125 grain kula. Mine ladninger med samme kula holder nok greit X'en på 50m, men det gjør dessverre ikke "piloten" :D

X'en på PPC-skiva er forøvrig litt mindre enn et kredittkort.

 

En annen ting med den lette kula er at i PPC har du så godt som bare har et kruttvalg, N32C og MYE av det. Ikke så mye at det er noen fare, men så mye at hastigheten begynner å nærme seg det området der stabiliteten ikke lengere henger med.

Grunnen til det ene kruttvalget er at du ikke kan (klart du kan, men...) sette kula langt ned i hylsa. Da blir det nemmelig ganske håpløst å bruke hurtigladerene. Andre krutt etterlater for mye tomrom og vil nok gi for ugjamne ladninger.

For all del, dette er ikke et forsøk på å skremme noen vekk fra 85 grains kula. Egentlig er det flott om folk gidder å prøve litt, og kanskje kommer det frem nye super-ladninger. Til 25m øvelser finnes det masser med potensiale for denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar var med tanke på pressisjon, slik som PPC-skytter'n så tydelig forklarer.

 

For meg betyr pressisjon nesten alt, i forhold til kulevekt.

 

I revolvre på 50m hold (og 100m) har jeg oppnådd best samlinger med de tyngste kulene (170-180 gr) i kal 38/357

Men de er lite anvennlige i det dagligdagse, da de krever en forholdsvis kraftig ladning for å prestere.

 

Den nevnte 125 grains kula har vist seg å preste meget godt i flere forskjellige revolvre. Derfor dens varme anbefaling !

Kan ikke se for meg at en stutt og lett WC kan være i nærheten når det gjelder pressisjon på lengre hold enn 25m.

 

Da er den utskjelte SWC 105 graineren et bedre alternativ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar..."Brassy" :wink:

Jeg har skutt 105grs SWC i mange år, ladd med 3,5grs Vith.310. Det har funka kjempe greit, men man ser alltid etter andre løsninger og erfaringer. Som du sier "Brassy" er presisjon veldig viktig for med også, og da tenkte jeg en Revolver med skikkelig tyngde, ladd med H&N kuler pga. da enn slipper en del blying i løpet...

Da kan heller kula veie 20grs mere.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...