Jump to content

Sliter med jaktskytinga, noen tips?


EirikVR

Recommended Posts

Har jakta i 2 år nå, og er 16 år gammel. På skytebanen skyter jeg godt, nesten alltid omkring 18-20 treff av 25 mulige, men jeg har etterhvert funnet ut at skyting under jakt er noe ganske annet. Det ble to av sju treff på rypejakta og under en skogsfugljakttur i går bomma jeg på ei røy som fløy ut en halvmeter unna meg og la seg mot sida, som om den inviterte meg til å skyte den. Var grenseløst frustrert. :evil:

 

På skytebanen føles det som om det går mer automatisk og mer på instinkt. Noe sier meg at jeg bør begynne å utvikle et mer bevisst forhold til skyteteknikken min? Jeg føler også at jeg stresser for mye når det er stand og jeg venter på oppflukten. Er det noen som vil dele noen råd og tips om hvordan jeg kan lykkes bedre med skyting under jakt?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker å tørrtrene.... mantalt å fysisk! :mrgreen:

står å kaster opp, tenker på at jeg har god tid finn rypa gå forbi trekk av.

sån står jeg en stund, vis jeg vet det sitter noen ryper forand meg går jeg igjennom hva jeg skal gjøre.

kast opp, ta igjen rypa går forbi trekke av fortsette bevegelsen.

det føler jeg hjelper 8)

 

det er min måte, å så lenge det funker for meg så er det grett :!:

Link to comment
Share on other sites

Hadde det på akkurat samme måte i starten av "karrieren" eg og. På leirduebanen ble det treff etter treff, men merket at eg ble lett stresset og ikke klarte å halde roen når rypene lettet bare få meter fra meg.

Men du kan berre ta det med ro..Er bare å gå masse i fjellet, så kommer nok roen av seg selv skal du se :)

Lettere sagt enn gjort, men er bare å behalde roen, og ikkje stresse når rypene letter :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste menn blir litt stresset og klumsete når de skal prøve seg på rypene, enten det er li-rype eller eksos-rypa i nabolaget.

Du er tydeligvis ikke alene. Jeg har enda ikke fått en eneste skuddsjanse på en rype.... så du leder i forhold til meg.

Kunne skutt en bekkasin, men var for sen/hadde folk foran. Har du fått løsnet skudd mot vilt da leder du meg 1000% i forhold til meg,

hvis det er en trøst!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tendens til å være for "nysgjerrig" når fugelen letter jeg, altså jeg har alt for dårlig kinnkontakt, og dermed bom....

Jeg føler egentlig at alt er riktig, men en kompis så meg i skudd øyeblikket, og da hadde jeg for dårlig kinnkontakt....

Med dette i bakhodet, ble det fugl på meg også til slutt...... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke superbra på banen, men er ikke ille i skogen. Årsaken til det er kanskje at jeg ikke tenker på baneskytingen som det å få x-antall poeng. Hver due er en individuell situasjon for meg og jeg "glemmer" det som har skjedd før. Spør man meg hvor mange treff jeg hadde av 25 skudd kan jeg som regel ikke svare.

 

Det mentale er viktig. Jeg stresser meg selv ved å ønske å skyte ned dua så fort som mulig og har en aggressiv skytestil, fremoverlent og god svikt i knærne. Samtidig lader jeg om så fort som overhodet mulig etter skuddet (som om jeg var på bøffeljakt -fort, fort, fort! :D )

 

Resultatet er at overgangen til skogen blir mindre, jeg er vant til å ha det travelt.

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe det. Dette problemet har ihvertfall bidratt til lite søvn om nettene, noen fæle mareritt og enormt mye frustrasjon. :cry:

 

Samme problem her, bare at det er om duer!

Dårlig duetrekk og manglende hagleferdigheter har gitt dårlig med avkastning.

Dermed har jeg rett som det er drømt at jeg har skutt due! For å så våkne opp, veldig, veldig skuffet.

 

Men til helga skal jeg til en kamerat med erteåker og et sinnsykt duetrekk, da blir det andre boller :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...