Jump to content

Hornady L-N-L AP vs Dillon Square deal


Think!

Recommended Posts

Tidliger har jeg ladet flere tusen 9 mm med Lyman T-mag turretpresse - aldri mere (jeg har pressa til bruk for småarbeid)

 

Har nå hatt Dillon Square Deal i 9 mm å ladet 12000+ i løpet av ca 1,5 år. Har bare godt å si om denne så jeg hadde igrunn bestemt meg for ny i .40sw. Fordel passer på skruene i ladebenken = enkelt å bytte mellom pressene. Prisen vil jeg si er rimelig. Dillon 650 med hylsemater er vel standard utstyr i praktiskmiljøet, men da er det etter min mening vanskelig å plukke ut dårlige hylser ut av produksjonen (vi samler hylser i en haug og alle grafser til seg en andel = du har ikke oversikt over antall omladinger, bl.a enkelte hettelommer holder knapt på hetta).

 

Men så er jeg blitt oppmerksom på Hornady L-N-L AP - "Karusell presse for den profesjonelle hjemmelader" iflg importør. Den ser jo proff ut med fettnippler, enkel design og layout som passer på venstre side av ladebenken. Har dere brukererfaringer - positive og negative. Er den verdt merprisen i forhold til square deal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en slik presse og er godt fornøyd med den. Konstruksjonen virker robust og etter mitt skjønn vil denne pressa holde i mange år selv om du lader mye.

 

Jeg tok også og byttet ut de gamle ( 80 talls LEE ) diene i nye fra Hornady noe som også gjorde susen når det gjelder presisjon.

 

Kruttmålet som følger med pressa virker å være meget presis og der liker jeg spesielt muligheten til å skifte ut "målepluggen" hvis man skal veksle mellom flere krutt ladninger.

 

Når det gjelder svakheter må det være finjusteringen av rotasjonen på hylsebrettet, men jeg tror det skal være overkommelig med litt mere jobbing og erfaring i bruk av pressa. I tillegg kan det i perioder være utsolgt for deler og komponenter til pressa hos importøren, noe som egentlig er et godt tegn rent økonomisk, men kan være litt frustrerende for oss kunder.

 

Veksling mellom kalibere er enkelt når man bruker innfestings ringene for dier som Hornady leverer, med disse kan du bytte kaliber uten å måtte justere deg inn igjen på nytt.

 

Så min konklusjon blir at denne pressa virker både gjennomtenkt og robust (og vil forhåpentlig holde i mange år framover)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...