Jump to content

Dillon 550 eller 650


villmannen

Recommended Posts

550 er enklest å skifte kaliber på fordi du ikke trenger å tenke på hylsematermekanismen, og tenhettesystemet er enklere. 650 er vesentlig raskere å lade på men krever hylsemater, den er helt håpløs uten.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Kor lang tid tar det og skifta kalibera på dei 2 pressene?

 

Viss ein skal skifte mellom 3 kaliber og presse opp 1000 skudd kver gang kva svare seg då?

 

Eg hadde ein loadmaster som eg ga opp, så nå har eg tenkt litt på dillion.

 

Hvor god tid har du?...

 

Om du har samme hettestørelse på ammoen du skal lade så tar det ca like lang tid å bytte kalbier med begge maskienene, kanskje et minutt eller to mer med 65o'n vi snakker altså om 5-7 minutter...

650'n er jo betydelig dyrere en 550'n men det er mest fordi du faktisk må ha hylsemater tidl den (slik DK skriver) Uten er det bortkastede penger.

Link to comment
Share on other sites

eh, nei - 550'en er solid, enkel og kjapp og funker altid, noe jeg ikke vil påstå om loadmastern.

 

Skal du presse 1000 skudd pr gang er det som Hassel sier kun et spørsmål om hvor lang tid du har tenkt å bruke på å presse dem. Har du det travelt, og har bra med penger - kjøp 650. Har du mindre oenger og eller mere tid til rådighet kjøp 550

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Lee dier fungerer aldeles utmerket i mine dillon presser, og grunnen til at jeg har to... er at det er for mye piss å bytte hettematersystem i mine øyne (ja jeg er lat :roll: ) jeg vurderer jo faktisk å kjøpe en 550 til for å jobbe litt mer med pressisjonsladninger (Den første 550'n har fått seg hylsemater den også 8) )

 

Når det gjelder Lee diene har jeg v og til vært nødt til å låse dem fast med låsemutteren på undersiden av dillons "toolhead", men som sagt ingen problemer.

 

Hylsemateren til dillon (I bunn og grunn samme for 650 og 550) bruker forskjellige plater for forskjellige kalibre, men disse er tilgjengelige løst og ikke så alt for dyre.

 

En ting å tenke på, er takhøyden der du skal sette opp pressa, dillon med hylsemater blir fort rimelig høyt...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kan bare snakke om RL550B her, som jeg har. På den er det i hvertfall veldig enkelt å skifte kaliber, om du gjør en smart ting: Flere Toolheads.

Har du flere Toolheads, kan du justere diene som du vil, uten å være redd for å måtte åpne igjen.

Du tar bare av Kruttvekta(2 skruer), tar ut toolheadpins, tar ut toolhead, og setter inn det andre Toolheadet(og på med pinnene).

Samt å skifte kaliber for hylsene.

Obs, du må jo stille inn Diene for det andre kalibere som det første, første gangen, men etter det, skal det bare være å putte inn det andre Toolheadet(+ Hylsekaliber) og lade ivei.

 

Koster ikke stort disse toolheadene tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte 550 og er i alle fall glad for det. Begynte å sette kuler i pressa som om det var ein einstasjonspresse fordi eg hadde ein del ferdigsiza og prima hylser. Tok i bruk dei andre stasjonane etterpå. Eg likar faktisk at hylsene ikkje snurrrer rundt automatisk.

 

550'en går vel for å være litt enklare å skifte kaliber i.

 

Hastighetsforskjellen mellom dei har ikkje SÅ mykje å sei. Poenget er å komme seg frå 20 patroner i timen med enkeltstasjons presse til over 200 med progressiv.

 

Eg ville gått for 550'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg vet om flere som opplever at tennhettesleiden ikke går helt inn til tennhettemagasinet hver gang. Dette medfører jo at man må sjekke at det føres en ny tennhette hver gang.

Er det noen som har tips til hvordan dette kan fikses?

 

Jeg har prøvd å smøre teflonbeleget som sleiden glir på og bøyd den stanga som dytter den bak litt. Nå fungerer det som regel, men da er det nesten værre den ene gangen det ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...