Jump to content

Skadeskyting og sårleging/overlevelse


687eell

Recommended Posts

Jeg undrer på hvordan overlevelsesraten er med grove kontra fine kaliber på storvilt. Jeg ser at mange mener at grove kaliber er saliggjørende ved et dårlig treff. Men er det slik? Kan det ikke tenkes at ved treff utenfor maskinrommet eller sentralnervesystemet, er bedre med ett treff av en hard og mindre kule, da overlevelsesraten blir mye høyere? Jeg har inntrykk av at alt storvilt dør ganske kjapt med treff i sentralnervesystemet og maskinrommet uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du angriper problemet litt bakvendt. Du kan ikke velge kaliber basert på overlevelsesprosent ved skadeskyting. Ideelt så velger du det kaliberet som gir deg størst sjangs for å drepe dyret når du skyter det. Problemet er vel at da ender du opp med en mongo-magnum, og andre ting som rekyl og pris dukker opp (rekyl kan påvirke deg som skytter = kanskje dårligere treffsikkerhet, pris kan påvirke treningsmengden din = kanskje dårligere treffsikkerhet, om dere skjønner hva jeg mener).

 

Du skyter for å drepe dyret, ikke for at det skal overleve. Det bør styre valgene du tar.

Faktorene ved et kaliber og kuledesign som påvirker overlevelsesraten vil jeg ikke uttale meg om, det vet jeg ikke nok om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...