Jump to content

Zeiss 2,5-10x48 Montasjer og montering


Nemo

Recommended Posts

Tenkte å få montert en Zeiss 2,5-10x48 på min Mauser M98.

Den har fra før en 20år gammel Bushnell 3-9x40 som er montert på Leupold baser og ringer.

 

Er redd for at Zeissen blir høy på våpenet da det med nåværende kikkert er ca 3mm klaring til løpet/kammeret

Børsa har en Mcmillan kolbe i klassisk stil så jeg regner med kolbekammen blir lav.

Forslag til heving av kolbekam?

 

Montasjer?

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ha høyere montasjer for å få på denne kikkerten. Leupold har jo mange forskjellige høyder på ringene sine så det burde gå greit. Du bør prøve med High, om ikke det går så går helt sikkert Ultra-High. Om du kontakter en våpenbutikk som har disse ringene vil de nok ha en formening om hva som passer. På de fleste rifler passer kikkerter med objektiv opp til 56-60mm objektiv med Ultra-High-ringene, men så lave ringer som mulig er selvsagt en fordel.

 

Da det gjelder kinnkontakt så er nok eneste måten å få dette på å bygge om kolba di, event med heis, om du ikke er interessert i å ha en kolbepung som du kan feste utenpå kolba. Dette er nok den billigste løsningen.....

Link to comment
Share on other sites

har funnet en Zeiss Conquest 4,5-14x44 med Mil-dot retikkel.

Er dette reretikkelet egnet til jakt?

 

Gamle kikkerten har max yttre diameter på 48,1mm har muligens 3mm å gå før jeg må ha andre ringer!

 

Noen som vet max yttre diameter på Conquesten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Zeiss 2,5-10x48 på Mauseren min. Den er montert i Leupold skinne og medium ringer, og har god klaring til pipen. Det kan virke som medium-ringene er høyere i 30mm enn i 1". En ting du må ta i betraktning ved montering av større kikkert er at okularet er tjukkere enn på en 1" kikkert, og tjukkelsen varierer. Hevarmer på ombygde Mausere kan være så mangt, du vil ikke at den slår oppi ved ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har en Zeiss 2,5-10x48 på Mauseren min. Den er montert i Leupold skinne og medium ringer, og har god klaring til pipen. Det kan virke som medium-ringene er høyere i 30mm enn i 1". En ting du må ta i betraktning ved montering av større kikkert er at okularet er tjukkere enn på en 1" kikkert, og tjukkelsen varierer. Hevarmer på ombygde Mausere kan være så mangt, du vil ikke at den slår oppi ved ladegrep.

 

 

Kan du sende meg et bilde av Mauseren din?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...