Jump to content

Norrbottenspets eller finsk spets?


Langlo

Recommended Posts

Jeg går forferdelig mange km pr gang jeg ser en fugl eller hører et vingeslag, og det er jo på mange måter greit nok.. Men, det er jo jeger jeg er, og det er måte på hvor mange ganger jeg orker å fokusere på at det ble en "fin tur" etter å ikke ha avfyrt skudd - mon tro om en jaktkompis ikke hadde vært tingen?

 

Med hagleferdigheter som utløser medlidenhet selv i de med et kromforniklet hjerte, er det kanskje rifle jeg bør satse på. - Lesing om spetsjakt har fått med i virkelig god-humør her, og nsfn.no - samt artikler på nettet om geniale hunder som serverer storfuglen på sølvfat til den blide jeger, svelges unna. - Laikaen virker voldsom og lyst på elg har den óg, men nydelig å se på da... men de der spetsene virker jo hendige .. Men, hva er den jaktmessige forskjellene på dem - Norrbottenspets og Finsk Spets?

 

Om noen kunne noe ville jeg vært glad ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg være bastant om emnet, fersk spetseier som jeg er. Men i hovedsak er det vel 2 områder som gjelder.

 

Kort fortalt:

 

- Nobsen mangler den siste lille prosenten på jaktiver og instinkt i forhold til spets. Ligger sikkert langt tilbake sånn avlsmessig.

Svenskene lyktes ikke heeelt med rasen, sett i forhold.

Vet det finnes gode nobser, men sånn generelt hvertfall..

 

- På spets klubben sine sider, så var siste registrerte nobs kull i juni 2008 = vansklig(ere) å finne valp.

 

Er som sagt rookie, så arrester meg gjerne :)

 

For egen del så har jeg drømt om spets i 20 år (siden jeg leste en repotasje i villmarksliv når jeg var sneip) så for meg var valget enkelt. Go spets....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...