Jump to content

NOK et mauser M98 spørsmål, eller flere!


buttolo

Recommended Posts

Hei! jeg har en mauser m98, som er ferdig ombygd, med kikkertvenlig hevarm, sikkring, løp uten framsikte, og en stokk jeg er VELDIG glad i!

børsa er i kaliberet 30-06. jeg skyter 2 - 300 skudd årlig med denna børsa, så er veldig vant til rekyl, og kunne tenke meg noe grøvre kaliber, da denne blir brukt hovedsakelig på elg. og ja, jeg vet at denne er god nok for elg, men lader selv, så vil ha et litt mere spennende kaliber og lade en akkuratt 30-06.

blir tatt med noe på rådyrjakt også, men hører folk sier, at grove kalibere er brukanes, på rådyr også.

 

de kaliberene jeg har fått litt los på, er:

 

1. 9.3 x 62

2. 35 whelen.

 

hvem av disse er greiest/lettest å bygge om til?

og hva trenges får å få byttet kun kaliber?

vil ha børsa i den tilstand den er i dag, bare større høl i pipa :D

 

kanskje noe 8mm kaliber er tingen?

regner med at dette ikke blir så veldig dyrt, da børsa ikke er orginal.

 

tar i mot gode råd om kaliber, og løps typer osv, med stor glede :D

 

jeg vil ha denne børsa lengst mulig, da jeg har fått et overraskende godt forhold til den, og er glad i den :lol:

 

99281147808583618147968.jpg

 

beklager dårlig detaljert bilde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så litt på 9,3x62 og 35whelen da jeg skulle skifte cal. i min M98.

Jeg endte på 9,3x62 Det var mest mtp at jeg fant et billig brukt løp.

Jeg er ikke ferdig med rifla enda, men du kan lese om den her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=32485&start=0

 

Vil anbefale deg å søke litt på forumet, jeg fant mye info om M98 og nytt løp når jeg var i startgropa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner denne tråden til et spm eller to jeg :)

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en storviltrifle. Jakt og friluft selger en m98 til 3000,- prisen er vel i topsjiktet av hva disse vanligvis ligger på? Tenkte å bytte stokk. Er det noe annet som "MÅ" gjøres? avtrekk/sluttstykke/låsekasse?Isåfall, er dette noe som kan gjøres til en overkommelig penge? Ser folk nevner at ladearmen burde rettes(?) ut? Er dette nødvendig for å gå klar kikkert?

Hvordan er det å få tak i kikkertmontasjer til denne?

Link to comment
Share on other sites

hallo. ja hevarmen MÅ rettes, skal du ha på kikkert, + kvart sikring!

den orginale hevarmen åpnes bortimot 90 grader, så den butter i kikkerten, så det ljomer.

den orginale sikringen(flaggsikkringa) butter også i kikkerten, så vil du bør ha en timney kvartsikring feks.

avtrekket er alt etter smak og behag. har åpnet min avtrekker, og pusset på kantene, og har den godt smurt hele tiden, så min sitter det orginalt avtrekk i, og det er mere enn godt nok for min del i allefall, skyter godt med børsa, med dette avtrekket, men mulig enda bedre med nytt avtrekk. men er litt tilhenger av "trykkpunkt" :oops:

angåående kikkert montasje, så er det vel vanlige baser fra weaver feks som sitter på min. det er vel lagervare i de fleste våpenbutikker. må borre og gjenge opp til basene om dette ikke er gjort vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...