Jump to content

Salg av våpen til person under 18 år?


Morgan Cane

Recommended Posts

Hei.

 

Håper noen kan gi noen tips/råd om hvilken fremgangsmåte jeg som selger av et våpen(hagle)

til en annen privatperson under 18 år skal følge.

 

Personen under 18 år vil få en verge til å attestere sin våpensøknad, slik som jeg forstår det.

 

Hvordan går jeg fram ved et slik salg?

Hva bør jeg som selger spesielt passe på i en slik prosess, siden kjøperen er under 18 år?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Enten så har kjøper innvilget dispensasjon fra alderskravet og du forholder deg som vanlig, eller så er det "kjøpers" verge som har søkt om og fått innvilget kjøpetilatlesen, da forholder du deg til verge som kjøper.

 

Er uansett viktig at våpen ikke overleveres til kjøper før kjøpetilatelsen foreligger og at våpnet overlates til den som står på kjøpetilatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D

 

Da forstår jeg det slik at jeg skal overlevere våpenet til den personen hvis navn står på den godkjente våpensøknaden, enten det nå er ungdommen på 17 eller faren som opptrer som hans verge.

 

Er det da slik at jeg få tilsendt den godkjent våpensøknaden og må fylle ut en del på denne siden jeg er selger?

Hvem skal jeg i så fall sende den utfylte våpensøknaden videre til og hva skal jeg gjøre med mitt eget våpenkort for denne hagla?

Link to comment
Share on other sites

Enten har kjøper allerede en "generell" kjøpetilatelse på ei hagle, da må du fylle ut "selgerdelen"(hvorpå denne leveres til politiet), eller så skal kjøper søke på din konkrete hagle, da kan "selgerdelen" fylles ut før søknaden leveres til politiet.

 

I sistnevnte tilfelle er det viktig å bemerke at du ikke må levere fra deg våpnet før søknad evt er godkjent.

 

Når det gjelder ditt våpenkort er jeg usikker men det skader ikke å sende det inn til våpenkontoret med beskjed om at denne er solg og henvise til innvilget søknad sånn og sånn.

 

Har du av de gamle "samlekortene" mener jeg politiet automatisk sender deg nye våpenkort på evt gjennværende våpen, OBS OBS sjekk altid at nye kort er riktig utfylt (forekommer en del rart)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...