Jump to content

.38 Short Colt for Clips


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Har lekt med tanke på å lade .38 Short Colt til et par revolvere frest for clips. Det er en 686, og en 66. Begge med LW polygon piper.

Tanken med å bruke Short Colt er at patronene blir "stuttjukke", og blir enkle å slippe inn i tønna. Slik som .45 ACP oppfører seg i revolver.

9mm og .38 Super ble utelukket siden de egentlig ikke passer, men kulene kan være et alternativ. LW pipene er trange nok for .356 kuler.

 

Jeg er ute etter alle slags innspill, for det finnes vel neppe noe tabeller for dette. Jeg har altså ikke behov for orginale .38 Short Colt ladninger.

Hylsene er fra Starline og virker solide nok. Kuler har jeg fra 85 til 158 grain i ymse varianter. Krutt fra N-310 opp til 3N37 finns i skapet.

Om det blir ladninger med mye fart eller pyseladninger får avhenge av presisjonen, om det i det hele tatt blir noe :D

 

Har noen prøvd noe lignende eller har idéer om hvor man skal starte?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om DK har vært på det kjøret...

Er selv et lite skritt nærmere .38 super revolver :D (Et av de evige prosjektene) Og har delene til supe ppc revolver i 9mm...

Hvem har frest revolver for clips for deg?

Jeg får pinadø ikke kontakt med ruger roger (Har bare prøvd 2 ganger... men men)

Link to comment
Share on other sites

Startet testingen idag, startet i den forsiktige enden.

eh... I den veldig forsiktige enden ble det.

2,5 grain med N32C bak en 85 grains HBWV ble så slapt at jeg måtte se etter om den var ute av løpet :D Joda, og de satt ikke så værst plassert i skiva. De kunne skytes uten hørselvern :D

3,0 grain med samme krutt og kule ga bitte litt mer puff, komisk slapp, men den sammlet bra på 25m !?

3,0 grain bak en 125 HP (9mm) var fremdeles for slapt, men ok presisjon.

Det kruttet kan nok strykes fra lista siden det ikke er plass til stort mer enn 3 grain i hylsa.

 

Får nok gå mer i rettning av en pen 9mm ladning. Evt. prøve litt N310 først.

Link to comment
Share on other sites

Så har man fått testet litt i området "slapp 9'er", og dagens overraskelse ble 4,0 grain med N340 bak HN 125 grain HP.

Satt godt sammlet i X'en på PPC-skiva på 25m. Det ble ikke skutt i benk, men med barrikadestolpen.

Her har jeg et utgangspunkt for vidre forskning, og ikke minst testing på 50m. Kronografen bør nok bli med også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett semi-sovende prosjekt, og har noen data liggende men rekker ikke grave det frem i kveld. Sovende pga en udugelig børsemaker som dreide av 0.5 mm for mye av tønna så jeg sliter med å få konsistent anslag, ny tønne er i hus men må ha noen til å dreie den ned- og nei jeg kommer ikke til å spørre samme gjøken en gang til.

 

Kan finne dataene så snart jeg er tilbake fra jakt, er med tunge kuler for major pf til praktisk. Fikk faktor uten nevneverdige problemer med trykk, og presisjonen var ingen ting å utsette på.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ladningner som holder major konsistent, og gir adekvat presisjon. Revolver er på service for å rette opp en rævva børsemakerjobb, da han som fresa tønna for clips tok av et par tideler for mye slik at ingen ting fikk anslag lengre. Dette tar tid.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...