Jump to content

Lading av .356 winchester


bøkkert

Recommended Posts

Lader 356 til en jaktkompis.

Jeg har brukt et LEE diesett til 358/356 og Lee 30-30 hylseholder.

Speer lager en 220g og en 180g Flat Point kule. Disse kulene gir korekt patronlengde når man krymper i krymperilla, og er etter min mening de som passer best i 356'en.

Skal det jaktes storvilt synes jeg 220g Speer FP er eneste fornuftige valg på markedet.

Skal det bare skytes papp og "småtteri" ville jeg valgt en 180g kule. Speer FP kula er en "ordentlig" riflekule og er nok best til rådyr, men koster litt mer om jeg ikke husker feil. Hornady 180g XTP (revolverkule) ga fin presisjon men kranglet litt med mating. Er man riktig på "spar'ren" kan man prøve remingtom 180g bulkkuler, men er redd de kan krangle litt på mating de også.

200g Hornady RN (riflekule)er ikke prøvd da den ikke har krymperillen på riktig sted og skal vere veldig bløt, den er jo laget for 35.Rem.

Til 220g kule har jeg brukt 44g N135, det er max etter ladeboken.

Til 180g kule har jeg prøvd meg forsiktig frem til 36g N120, men kan ikke garantere for denne ladningen da jeg ikke har funnet den noe sted. Den oppleves som mild, men de myke kulene er bare filler etterpå så mer fart har lite eller ikke noe for seg!

 

Lykke til! Vær forsiktige og be broren din spørre om hjelp hvis han lurer på noe, det er alltid lurt når når man er fersk hjemmelader.

Har han ikke ladeboken kan du jo kjøpe den til ham til jul eller bursdag :D

Link to comment
Share on other sites

lader med 220 gr Speer Hotcore. Bruker 140 krutt. Bruk ladeboken utgave 6,-der er alle data oppgitt.

Stort sett hver eneste amerikanske lademanual har plenty data for .356 Win. Hvis man ikke har tilgang til ladebøker bør man ikke lade noe som helst før man har lest og forstått innholdet,- men det er min mening...

Generellt har man disse hylsene lenger hvis man holder seg unna maksladninger. De hylsene jeg har brukt er stort sett winchester, kvaliteten er ikke egnet til å imponere noen.

Jeg har brukt bulkkuler beregnet på revolver (168 gr?), som Trond A skaffet meg,- disse gav artige treningsladninger med overrskende god presisjon. Dette var semi-jacket kuler fra Remington. Prisen var enda mer behagelig enn presisjonen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv eiet og ladet til en Winchester 94AE i .356 Win. men det er så mange år siden at jeg ikke finner igjen mine ladenotater fra den gang. Riflen ble solgt i et svakt øyeblikk, dessverre... :(

 

Savnet etter ei rifle i .35 kaliber gjorde at jeg for noen år siden fikk bygget meg en .358 Win i en Remington 7 kasse.

 

Siden .356 Win skytes i bøylerifler, bør du bruke kuler med flat nese, evt rund nese eller Hornady sin .35 kaliber 200 grain kule med myk gummitupp. Du kan lade med spisse kuler, men da kun ha en patron i kammeret og en i rørmagasinet.

 

Dersom du leser og studerer bildene på denne linken, så vil du kunne finne ei .358 kule som passer dine kulepreferanser.

Hastighetene som her benyttes er ganske relevante i forhold til .356 Win hastigheter i en 20" løp.

Ulike .358 kuler med både spiss, flat og rund nese testes mht ekspansjon og restvekt på ulike hold.

 

http://www.65grendel.com/forum/showthre ... 216&page=1

 

...akkurat nå virket ikke den linken, men er det fortsatt trøbbel, prøv denne:

 

http://www.suitorsgarage.com/gunstuff/3 ... part2.html

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...