Jump to content

weaverfeste hagle


Luriz

Recommended Posts

Hei, jeg er på utkikk etter et weaver feste som jeg kan feste et holografisk sikte på min hagle. Tenkte da og klemme det fast over sikteskinna med gjennomgående skruer imellom sikteskinna. Er dette noe som er blitt laget eller må jeg tegne et og få freset det ut sjøl???

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte hagla mi til børsemaker som gjorde det på en litt annen måte. Han boret rett og slett hull i sikteskinna og skrudde på en kort weaverskinne og skjøt den inn på 30 m. Øyeavstanden er grei. Ville ikke hatt den lengre foran selv i hvert fall. I utgangspunktet mente jeg å få børsemakeren til å kutte skinna og sette weaverskinna nedi for å ikke få det så høyt, men tror likevel dette er den beste løsningen, da det kun er to små skruehull.

 

Vær obs på at dette blir høyt, så det er en stor fordel å bygge opp kolben på et vis. Jeg brukte styrofoam og teipet fast. Noe kronglete ble det da siktet gikk tomt for batteri og jeg ikke hadde unbraconøkkel med... Ikke lett å treffe noe uten siktepunkt!

 

Slik ble hagla mi seende ut:

004-1.jpg

 

Ser ikke ut i måneskinn! Har ikke turt å komme på lerduebanen med dette oppsettet! :lol: Men det funker jo. Har kjøpt neopren kolbeforhøyer hvor man kan legge inn skumplastinnlegg og bestemme høyden selv nå. Litt mer praktisk. Pussig nok har jeg enda ikke hatt muligheten til å skyte på noe med det enda, men trua er der. Skal prøve det om jeg får kommet i gang med duejakta snart.

 

Siktet er av merket "Kinajallarælskrot", og det tåler tydeligvis ikke kulde. Det kuttet ut i ca ti minus fjor høst/vinter, og det er lett å få vann og rusk oppi der lyset kommer ut. Vann på skjermen er heller ikke ideelt. Ville nok heller satset på et mer lukket sikte enn noe slik, men jeg skal prøve litt mer i høst før jeg bestemmer meg om dette blir mer fast på børsa.

 

Hagla er et skikkelig kvalitetsjern av merket Yildiz spzm, så jeg var veldig i tvil om jeg skulle tulle med dette kostbare smykket, men gjorde det nå likevel (ironimodus her altså!). Ser jeg noe slik på en Merkel eller lignende ringer jeg psykiatrisk sykehus og får vedkommende innlagt! :lol:

 

De to små skruehullene i sikteskinna har ingen betydning for verdien på hagla mi i hvert fall, da den i utgangspunktet ikke er verdt mer enn en kebab likevel. Når jeg tar av siktet fungerer faktisk skinna litt som et sikteskur, for jeg ser akkurat kornet foran når jeg legger kinnet på kolba (etter å ha tatt vekk forhøyningen).

 

Tre ting å huske på om du bruker et sikte av denne typen i skogen: Unbraconøkkel, ekstra batteri og tørkepapir!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...