Jump to content

Smålom


Nymfejeger

Recommended Posts

OK, takk for svar :)

 

Etter noen søk på google fant jeg ut at det faktisk var noen som gikk på jakt etter Lom, også med hund!

De som jakter ulovelig på denne arten, er det fordi den tar fiskeyngel eller er det fordi de spiser den?

Hvorfor er denne fredet? Ifølge hjemmesidene til Norsk Polarinstitutt så er det i hvertfall ikke at det er en utryddnigstruende art..

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nok en klekkelig bot hvis de blir fersket. Jeg antar nok at mange eventuellt ikke liker lomen, fordi den er en fisker av rang. Tar nok uten tvil mye smolt.

 

Jeg har ellers ingen formening om hva den vil smake, men i og med at den lever utelukkende av fisk, så er det nok mye transmak.

 

Storlomen er rødlisteart, mens Smålomen muligens har vært det tidligere. Det er nå bare slik at alle fugler og dyr er fredet i lov, hvis det ikke står noe annet oppført i jakttidene. Det er nok mange som mener det burde blitt foretatt jakt på såkalte fredete arter. Gråhegra har jo vært senter for kraftig diskusjon. Den har en stor bestand, og gjør et bra innhogg i smoltbestanden i elvene.

 

Såvidt jeg vet så er ikke smålomen en art det finnes nok av, til at det kan bedrives et aktivt jaktuttak.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke at den tar mye fisk som er motivet for de som ønsker å jakte lom, men derimot at den sprer fiskandmark. Fiskandmark er cystene man finner på magesekken, og noen ganger i kjøttet, hos hos aure og røye. Laks- og siland sprer også denne parasitten. En nært beslakta parasitt er måsemarken - som spres med måse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er vel inget særskilt grunnlag for at det skal jaktes på lom.

For det første er ikke bestanden veldig stor, for det andre er de svært svært sky. Har aldri kommet meg nærmere enn 70 meter på lom, de dykker og dukker opp på andre siden av vannet, eller så forsvinner de sporløst.

 

Og hva skal du skyte lomen for? :)

Kjempeartige og "mystiske" fugler. Om du har hørt den karakteristiske sangen til Storlom så skjønner du hva jeg mener :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I et av mine jaktområder er det fluss av smålom, så var mest nyskjerrlig på hele temaet.

En av mine jaktkompiser som jeg henvendte meg først til sa det var en stor bestand, spesielt i Nord-Norge

 

Men når det derimot ikke er en jaktbar art, så skal den selvfølgelig få lov å boltre seg i fred :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...