Jump to content

Operasjon av kneskåler ( Hva nå)


Darf Wader

Recommended Posts

Hei alle kammer lesere. Har en petit som har vert en frisk og rask jente frem til for noen månder siden. Da begynte ho og trekke seg litt bort og viste litt sky oppførsel. Syns ho virket litt stiv i bakbena når ho gikk, så kom løpetiden og slo oss til ro med at ting ville forandre seg når den var over. Slik gikk det ikke og en dag glefset ho etter jentungen vår helt uten grunn. Vi tok ho til vetrinær i dag og fikk konstatert at begge kneskålene er løse og går ut av posisjon :cry: Tok kontakt med to klinikker som utfører oprasjon på slike skader. Fikk da greie på at det er et stort inngrep som omfatter et kne av gangen, hvor hunden må ligge med morfin pumpe de to første dagene og de neste tre månedene krever vannmølle trening og fysoterapi for hver operasjon. Det er 50/50 sjangse for at ho kan bli jakt hund igjen, summen totalt for begge oprasjonene og oppfølging vill ligge mellom 30 000-40 000kr.

Lurer egentlig på om det er noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Så surt dette var,men er det ikke bedre å få hunden til å sovne inn,og heller satse på ein ny hvalp i stedenfor,ikke for å vere uhøføig,men to slike store ingrep med liten sjans til å bli bra.

jeg hadde ikke vert i tvil,hadde det vært ,min hund.

Men klart er det en unghund med gode referanser så er jo saken litt annerledels.

Tror ikke jeg hadde gitt hunden en sjanse til å glrfse etter ungene mine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gordonsetter som ble operert for patellaluksasjon (antar det er samme problem) i venstre kne da han var omtrent ett år gammel. Nå er han tre og et halvt år gammel og frisk og rask. Han fungerer akkurat som en hvilken som helst annen hund, og jeg behøver ikke å ta noen spesielle hensyn til at han er operert. Eneste forskjellen er at han, etter råd fra veterinæren, går på cosequin. Dette for å redusere risikoen for framtidige forkalkninger.

 

Jeg har m.a.o. god erfaring med en slik operasjon. Hva du bør gjøre skal jeg ikke ha noen formening om. På minussiden teller sjølsagt at det er en kostbar behandling og en langvarig rehabilitering. Det er jo, som du skriver, heller ingen garanti for at det går bra. I mitt tilfelle var veterinæren rimelig klar på at prognosene var gode, noe han jo også fikk rett i.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tatt det vanskelige valget og bestemt oss for og la hunden slippe operasjonene og allt det fører med seg, så det blir vel en uke eller to med mye pølser, kylling og kos før vi tar den tunge turen til dyrlegen.

operasjoner som medfører mye smerte og lang rekrasjonstid med liten sjangs for at ho skal fungere 100% så er det vel bare egoistisk og la hunden gå gjennom det.

Heldig vis har jeg en drever tispe som er 10 mnd som skal formes som jakthund utover høsten, så da blir det kansje litt lettere og leve uten petiten selv om savnet vil være stort og tiden forover tung.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...