Jump to content

Gjette utghastighet på forskj ladevekter ut fra treffpunkter


Lynx

Recommended Posts

Jeg skulle skyte opp noe gammel jaktammo fatter'n hadde ladd til si børse.

 

Mauser M98, kal .30-06, skutt på 100 meter.

 

Treffpunkt med fabrikk Norma Oryx i sentrum. Treffpunkt med fabrikk Norma Silverblix (Plastspets) i sentrum.

 

Da jeg skjøt noen av fatterns hjemmesydde patroner, merka jeg klart mye mer rekyl. Treffpunkt ble da i 5'ern rett over, altså 15-16 cm høyere. Dette skjedde jevnt på 4-5 patroner. Så var det en patron som gav treffpunkt over blinken - 0,0. Da slutta jeg... resten av patronene får kulehammerbehandling... :?

 

Men de patronene som gav 16 cm høyere treffpunkt - hvordan beregner man utgangshastigheten på disse? Man må vel ta utgangspunkt i den vinkelen kula har, som er den samme uansett hvilken hastighet kula har, og beregne forskjellige treffpunkter på gitte avstander. Jeg vet ikke helt, sikkert noen her som kan litt teori rundt dette... :) Tror i hvertfall ikke jeg kan bruke PCB til dette.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel ta utgangspunkt i den vinkelen kula har, som er den samme uansett hvilken hastighet kula har, og beregne forskjellige treffpunkter på gitte avstander.

 

Kula har ikke samme vinkel, derfor er dette du beskriver egentlig umulig å gjøre. Løpet vil svinge som en bølge og potensiellt ha flere noder innenfor et fornuftig ladeområde hvor kula slippes. Det å befinne seg på for- og bakside av en node vil potensiellt gi en liten vinkelforskjell på løpet og vil gi høydespredning på skiva, potensiellt stikk motsatt av hva hastighetsforskjellen måtte tilsi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...