Jump to content

Info om Anschutz KK-Mod. Junior ?


pilAR

Recommended Posts

Jeg har kommet over en Anschutz KK-Mod. Junior og lurer på om dette er en ok salong til å skyte f.eks BR50 med?

 

Har forsøkt å søke både her og på nett om KK modellen og Junior, men klarer ikke å få noen oversikt over hva dette egentlig er for noe.

 

I følge serienummer oversikten til Anschutz så er nok børsa fra senest 1958, da den kun har stempel og kaliberbetegnelse på løpet, og ikke noe årstall eller kode.

 

Er det noen her inne som har noe info om denne type Anschutz, evt. har en link til litt lesestoff?

 

Mitt første inntrykk er at kammeret virker veldig trangt, kanskje match kammer? Den har dipoter med "micro" instilling, altså nesten ikke bevegelse pr. klikk i høyde. Sideveis så er det skruer på begge sider for å flytte diopteren sideveis, altså ingen klikk.

Avtrekkeren er tydeligvis justerbar, og forholdsvis bra.

Enkelt skudds børse, så jeg regner med at dette ikke var noen jakt-modell, men kanskje heller en konkurransebørse.

Siden det heter "Junior" så sier det seg jo selv at den er forholdsvis liten/kort og hendig.

Håper på å få prøveskutt den i morgen.

 

Finnes det noen som har skutt med disse og kan si noe om feks presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en Anschutz, uten tvil.

For det første så ser jeg jo det på børsa, og for det andre så kan jeg jo lese ;)

 

Som sagt, så er børsa stemplet med trykk-prøvings stemplet og kaliberet, og ikke noe årstall. Dette kan tyde på at den er produsert FØR 1958.

Den ser forresten slik ut:

Dette er en 1967 Match 64, men min er nesten garantert en tidligere modell. Men stokk og sikte, og bolt er helt likt som på dette bildet, så jeg begyner å tro at det er en gammel modell 64, om ikke en tidlig match 64. Jeg har ikke klart å finne ut av når de begynte å produsere match modellen.

IMG_0256.jpg

 

Og ja, Anschutz har KK modeller f.eks: 1411 + 1413 - KK-small bore rifle, men det er ikke denne jeg har. Den ser mer ut som en 1407, men med en annen stokk enn hva Anschutz viser på sin nettside. Den står forøvrig listet med flere stokk alternativer, men uten bilder/tegninger så jeg får sammenlignet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...