Jump to content

startladning 7x57r


bingo

Recommended Posts

Har ikke ladedata for N160 foran meg nå, men dette kruttet fungerte dårlig i 7x57R for meg. Hvis det ikke er et must for deg å bruke dette kruttet, ville jeg sett nærmere på N150 og Norma URP. I hvert fall vurdere de i tillegg til N160, om dette ikke fungerer tilfredsstillende. I min rifle fikk jeg mye bedre presisjon med disse kruttene. N160 sotet fælt også. Jeg vet om flere med samme erfaringer som meg.

 

Du finner ladedata på nettsidene til produsentene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med både 150 og 160 krutt til drilllingen, i 7x57R. Fikk bra samling med 150 kruttet, men jeg synes det gav litt høyt trykk, ut i fra målt trykkring, hastighet og klebing av hylse (noe forsovidt Norma FMJ fabrikk også gjør). Valgte derfor å prøve OCW metoden til Newberry med 160 krutt, og kom ned på nogenlunde lik samling ved å justere settedybden (+/- 20 mm i benk). Fikk også bedre hold på kula. Dette var med 150 grs Sierra HPBT. Brukte ladetabellen til Vithavuorri og måtte gå på kulevekt over, da det ikke var mål for 150 grs kule med 160 krutt. Ut i fra det burde jeg ligge innenfor med 150 kruttet også, men tok ikke sjansen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg lurte på hva som er en passe startladning med n160 krutt og 150g sierra gameking i 7x57r?

 

Bingo

 

Vil tro du kan ta utg.pkt i startladinger til 7x57 Mauser fra ulike ladebøker og redusere denne med 2 grains siden du bruker R varianten og da sikkert i en drilling, riflehagle eller tilsvarende brekkvåpen.

 

Alternativt studere denne: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... /7x57R.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I motsettning til saan opfatter jeg N160 som noe av det beste du kan bruke i 7x57R.

Prøv å starte med 43-44g (som normalt gir 670-700m/s). Normalt når du et "snilt max trykk" rundt 48g og utgangshastighet rundt 750m/s

Vær som alltid forsiktig :wink:

Jeg bruker Norma og Hitenberger hylser og de har gitt temmelig like resultater. Bruker du RWS hylser som er vesentlig tyngre kan du nok regne med høyere hastigheter og trykk ved samme ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hallo!

 

Bruker denne tråden her jeg. :P

 

Skal lade noen skudd til min nyervervede kombi i 7x57R. 8)

Kule: Nosler accubond 160 grs.

Krut:t Vihtavuori N-160

 

Finner ingen ladedata for eksakt denne kula, men ser i Vihtavuori sine ladetabell at de oppgir en startladning på 45,2 grs til Sierra gameking med aktuelle krutt.

 

Så da er spørsmålet kan jeg gå ut fra at jeg trykt kan bruke denne startladningen også for accubond?

 

Noen synspunkter på dette eller om det er noen som har ladedata så mottas de med takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...