Jump to content

Presisjon 308 WIN og Norma Oryx


Lobo

Recommended Posts

Hei der ute, har spørsmål om tips til hva som kan være årsak til dårlig presisjon på en mauser ombygd til jaktrifle. Lader litt ammunisjon for en kamerat av meg, og denne er tenkt brukt til jakt. Problemet er at denne riflen ser ut til å trives best med forholdsvis moderate ladninger. Den kulen som er brukt i dette tilfellet er Norma Oryx 180 gr. Kruttet er Rhino RP 14 og Federal LR tennhette med Norma hylser. Total lengde på patron er COL 68,7 mm.

Over til ladningen, vi har testet litt forskjellige kruttmengder, som følger.

39,0 gr, 39,5 gr, 40,0 gr, 40,5 gr og 41,0 gr. Og resultatene er som følger, med 39,5 gr og avstand 100 m, 5 skudd innenfor en diameter som en 5 krone. Men alle de andre ladingene holder så vidt innenfor 9 er ringen, og dette synes jeg er litt pussig.

Har ladet treningsammo til samme rifle, da med Partisan 180 gr SP kuler, COL 71,0 mm og best resultat med 40 gr. RP-14, disse samler også innenfor en 5 kroning på 5 skudd. Helt greit til treningsammo, men siden jeg nå skal lade jaktammo synes jeg denne Oryx ladningen er litt slapp. Antatt, ikke kronografert hastighet ca 720 m/sek. Kan denne ladningen brukes til jakt på elg, og er det noen som har tips til hva det kan være med denne riflen som gjør at den ser ut til å gå best med moderate ladninger ? Og hva kan vi eventuellt gjøre for å forbedre presisjonen på denne rifla? Er takknemlig for alle tips, jeg vet det er mye kunnskap der ute.

 

Med vennlig hilsen Lobo

Link to comment
Share on other sites

Krav til anslagsenergi for kuler over 10 gram er minst 2200 joule/100 meter. Ser på http://www.norma.cc at fabrikklaget Oryx 180 grs har utgangshastighet på 796 m/s og energi på 2840/100 m.

 

Du sier at det med 39 grs Rhino gir ca 720 m/s. Norma har en "side" som beregner ballistikken. Denne sier at anslagsenergien med denne hastigheten på 100 meter gir 2286 joule.

 

Så det ser ut som om den svakeste ladningen holder mål. I stedet for å fikle med andre kruttyper, ulik settedybde osv, så kan du gå for den ladningen. Samling innenfor 5-krona er bra det. Den lave hastigheten gir vel normalt også mindre kjøttødeleggelse.

 

Norma har også ladedata for Oryxen. Der bruker de Norma 202 fra 39 - 41,5 grs og Norma 203-B fra 42 - 44,1 grs. Patronlengde står det ikke noe om. Disse to kruttypene kan du jo vurdere om du likevel vil prøve noe annet.

 

Lader dessverre ikke .308 enda sjøl, men om Sakoen i skapet blir brukt mer i fremtiden, blir det innkjøp av diesett og kuler og krutt!

 

En annen kule som kan vurderes om Oryxen blir forkastet er jo Lapua sin Mega. Velkjent og god kule det, hører jeg elgjegere jeg kjenner si. Billig i forhold til Oryx og (hhv 4,50 og 6,95 hos hjemmelading.no). Jeg, som lader kun .222 for tiden, har null peiling på elgkuler. Er liksom ikke det store utvalget i elgkuler til .222! :lol:

Link to comment
Share on other sites

kostens skrev:I stedet for å fikle med andre kruttyper, ulik settedybde osv, så kan du gå for den ladningen.

 

så enig så enig... du har funnet ei ladning som er helt uproblematisk å bruke på elgjakt.. den står kravet og samler godt nok. ingen vits å presse mer ut av ammoen bare for at man skal ha størst mulig fart på kula.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar til både Ko-stens og chopper, da får vi gå for denne ladningen, presisjonen er jo hjertevarmende. Så da får vi ved neste korsvei bare kronografere hastigheten så denne er verifisert, og min venn er klar for elgen.

 

Med vennlig hilsen Lobo

Link to comment
Share on other sites

39,0 gr, 39,5 gr, 40,0 gr, 40,5 gr og 41,0 gr. Og resultatene er som følger, med 39,5 gr og avstand 100 m, 5 skudd innenfor en diameter som en 5 krone. Men alle de andre ladingene holder så vidt innenfor 9 er ringen, og dette synes jeg er litt pussig.

Spørs hvor stor 9'er er det da! :lol: (regner med du mener dfs100m-skive...)

Pussig, ja! Hørtes ut som variasjonen er så plutselig og stor at jeg har vanskelig for å tro dette bare skyldes kruttmengden.

Har du verifisert resultatene? Hva med å lade opp noen nye 3-skuddsserier og se om du får samme resultat?

Ble det skutt fra benk/godt anlegg? Sjekket skjefteskruene? Kikkertmontasjen? Er løpet frittliggende når vekta av våpenet hviler på anlegget fremst på forskjeftet? Ble våpenet varmskutt?

Mange ting som kan ha forkludret testen, men det er sjelden at en kruttmengdevariasjon på 1% opp eller ned skal sende kulene alle veier.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Chopper for minste hastighet, så da vet vi det når vi får en mulighet til å gå på banen neste gang. Er på ferie nå så det vil gå noen uker.

 

Og så til Nordlandsdrevern, du kom med mange ting som vi også skal ta å sjekke ut, for det er som du sier litt pussig oppførsel at den skal være så sær. At forskjefte og pipe er frittliggende har vi sjekket, men da kun i kald tilstand, så dette er absolutt en ting å se nærmere på. Har ladet en del skudd til denne riflen i løpet av det siste året, og med forskjellige komponenter. Av kuler har vi brukt 150 gr Lapua Lock Base, Partizan 180 gr. Sp og nå også 180 gr. Norma Oryx. Av krutt har vi brukt VV 140 og Rhino RP-14, og av hylser har vi brukt FC, R-P, Lapua og Norma, trimmet lengde dersom hylsene har vært litt i lengste laget, osv. Av tennhette har det kun vært brukt Federal LR. Og gjennomgangsmelodien har vært det samme hele veien, rifla trives best med moderate til litt slappe ladninger, da samler den best, og med "riktig" ladning kan presisjonen være ytterst tilfredsstillende som tidligere nevnt. Men går vi litt utenfor dette, protesterer den vilt, og slenger skuddene ut over "all" mark. Det vil si at det kan være slik med enkelt ladninger at den ikke holder 9'eren på DFS skiva. Så her har vi en liten jobb å gjøre!

 

Så tusen takk til dere for svar på spørsmålene jeg hadde, de har vært til stor nytte.

Med vennlig hilsen LOBO

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...