Jump to content

Hundebur til fly


sunnfjording

Recommended Posts

Så lenge du får den under setet foran, så er de aller fleste bager godkjent for fly. Normalt sett vil bur ikke tillates i kabin, kun myk stoff bag. Unntaket er "hamsterbur", men de er endel mindre igjen.

 

-T

 

Det er feil. Det er spesielle mål og spesifikasjoner på hvilke bur du kan bruke.

 

Du burde ringe flyselskapet ditt så får du oppgitt hva slags bur som funker, i tillegg burde du bestille plass til valpen. Det er en begrensning på hvor mange hunder det kan være på hver flight. Så hvis du har uflaks er det allerede en på flighten din og da er løpet kjørt. Synes å huske at målene for 2 år siden var 40*25*10 cm

Link to comment
Share on other sites

Har booka plass med hund med Norwegian så det er i boks, men ingen av dei eg prata med kunne svare på kva slags bur eg måtte ha. Var tydelegvis ferievikarar eller noke for dei snakka knapt norsk. Syns det er dårleg at dei ikkje kan svare på kva bur som er godkjent. Dei sa maks vekta på hunden var 8 kg. Kvalpen er ein svart elghund på rundt 11 veker når eg henter den.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så lenge du får den under setet foran, så vil de aller fleste bager tillates ombord.

 

Grunnen for at de ikke kan svare for hvilke bur som er godkjent, er at det finnes 100-vis av bag'er som er godkjent. Så vidt meg bekjent, er en slik godkjenning utelukkende basert på størrelse på bagen, dvs den må passe under setet foran. Maksimal tillatt størrelse er for ordens skyld 40x25x23cm på SAS sine flyvninger.

 

Husk på at vektgrensen på 8 kilo er iberegnet bagen, altså dyret pluss bag.

 

For ordens skyld, jeg jobber i SAS, men skriver dette som privatperson.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig vil jeg anbefale å ha hunden på fanget, ikke gjemt bort i ett bur under reisen.

Har hentet en ihjelskremt valp etter flytur, kommer aldri til å gjøre det slik igjen.

 

Vari-kennel er gode, godkjente bur. Hadde ett lite, kun for valpeperioden. V

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tillatt å transportere dyr på "fanget", de skal være i bagen under setet under start og landing. Det kan gies tillatelse til å ta bagen på fanget under reisen, samt åpne bagen for å berolige dyret, men dyret skal transporteres i bagen. Dyret være i bagen da det kan være personer ombord som er hyperalergiske. Det enkleste er å undersøke med kabinpersonalet når går ombord på flyet om det går greit at en tar hunden på fanget under reisen. Personalet ombord vet, så lenge de reisende har rapportert eventuelle alvorlige helseplager, om det er personer ombord som kan reagere på dyret.

 

Du som transportør av dyret er ansvarlig for at transporten foregår etter gjeldende reglement. Skulle det oppstå en situasjon hvor det må foretas en rens av flyet grunnet hundehår osv, kan dette fort bli en kostbar affære. Spesielt dersom flyet må tas ut av trafikk for å rense området der dyret har oppholdt seg.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Vari Kennel til kvalpe er ikkje å anbefale for da må de fraktes i lasterommet uten tilsyn og det er slikt som kan lage livredde individ. Med en slik kabinbag kan du ha bagen mellom bena og min erfaring er at du oftes får lov til å løfte kvalpen utav og ha den på fanget under overfarten.Mne som all annen "håndbagasje" skal den ligge under stolen foran ved take-off og landing og ved ev. turbulens. Har du med et lite teppe, dynetrekk e.l å ha den på fanget i trur eg de færreste kabinpersonal motsetter seg dette, min erfaring er motsatt: De står i kø for å klappe, se på "nurket" og beundre :wink:

Så eg har iallefall veldig god erfaring kring dette...

 

Men, glem Vari Kennel og lasteromstur viss du vil ha ein trygg og glad valp med heim.. Spandèr tur på deg sjølv også og ha den i kabin..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk vite oss SAS at jeg må bestille bilettene to dager før avreise vis jeg skulle ha hunden med inn på flyet,

slik at de kan flytte alle personene som reagerer på hund en annen plass :)

Drar selv på fredag for og hente en hvalp i stavanger, er svært spent på hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Norwegian skriver.

 

Mindre hunder og katter kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel.

 

Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm

 

https://www.norwegian.no/kundeservice/R ... -gjor-jeg/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Godkjente bur - mål

 

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS er 40x25x23cm.Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo. Veier dyr + bur mer enn dette må det fraktes i lasterommet.

 

Første gang i mitt syn at Norwigian, inponerer :mrgreen: da har faktisk de noen flere cm og gå på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...