Jump to content

hold på kule - hvor mye???


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Jeg lader endel i 308 og 25-06. Har brukt collett dier fra lee i begge kalibre.

 

Har en mistanke om at jeg har smerglet 25-06 doren for mye, da jeg får ett sinnsykt hold på kulene om ejg ikke justerer dien sykt nøyaktig.

 

Var ute og skjøt her om dagen, fikk 4 hylser hvor hetta datt ut etter skyting. Vet at jeg ikke har gjort galt ellers i ladeprossessen da jeg er pinlig nøyaktig.

 

Eneste årsak jeg kan tenke meg er at kuleholdet har vært for kraftig, kan det stemme mon tro??? Lå opp mot grensen i maks ladning fra før, når kuleholdet varierer såpass som det gjør, da kan kansje det være faktoren som gjør at det bikker over grensen???

 

Nå har jeg justert lee diene slik at det kun presser når pressehåndtaket er i bunn, får ergo svært jevnt hold på hylsene.

 

Men hva er nok kulehold?? BT kuler klarer jeg dytte med håndmakt 1mm inn i hylsa, men resten må pressa gjøre. Har ikke sjanse å røre kulene med håndmakt etter de er presset inn. Er dette nok kulehold??? Har ikke mikrometer, får ikke målt diameter på ferdig pressede hylsehalseer. For meg føles holdet nå ca likt det jeg får når jeg helpresser hylsene med RCBS dien, da må det vel være mer enn nok?????

 

Noen meninger???

Link to comment
Share on other sites

ok, topp. Da er jeg berget nå da.

 

Men kan årsaken til de harde ladningene være for hardt kulehold??

 

Kjente vesentlig forskjell når jeg dro ut de resterende 50 skudda. Noen satt greit fast, andre slet faktisk forster kuleutrekker med å få ut uten å ripe kulene ille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...