Jump to content

Montering av choker på gammel sideligger?


THS

Recommended Posts

Har jeg forstått det riktig at man kan bruke leirdueammunisjon helt uproblematisk i gammle sideliggere dersom man ettermonterer stålskuddgodkjente choker, da hagelsvermen ikke er i kontakt med løpet før chokene?

 

Jeg snakker her om leirdueammunisjon som har lavere arbeidstrykk enn stålammunisjon for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Har du sett skader på gamle hagler som har fått ettermontert løse choker godkjente for bruk av stålskudd?

 

 

 

 

Jeg leste denne artikkelen: http://www.unep-aewa.org/publications/s ... intema.htm

 

--> "All guns with removable chokes can shoot steel shot, for example. However, very few hunters know about this.”

 

 

Noen som har erfaring med montering av løse choker på en gammel hagle for bruk på leirduebanen?

Link to comment
Share on other sites

Sjekka nylig med børsmaker angående dette for en kombi jeg har kjøpt, og det er vanligvis ikke nok gods i pipene til å slå innvendige gjenger.

Så vidt jeg husker så skal det være mulig med såkalt "thin wall" choker om pipa har en utvendig diameter på mer enn 21 mm. Slike thin wall choker og jobben for å montere de kom på 8 laken, så det utgikk for min del.

Derimot så burde det kunne gå ann å skyte stål i en gammel sideligger bare boringen er åpen nok. Ta med til børsis og få den undersøkt og eventuellt borret opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...