Jump to content

Husqarna cal 16 1896-1900 mod ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Mener jeg har lagt ut en forespørsel om denna hagla før, men husker ikke om det var på SL. Det er en dobbeltløpa hanahagle i cal 16. svartkrutt . !! Under siste forespørsel så mente spesialistene at den måtte være fra åra som oppgitt i teksten ca 1896-1900 omtrent. den er i overaskende god stand og teit og fin. den åpnes med en spak under og det er ikke fortre på den. Det er orginalt. Som sagt så fungerer alt og den virker til og være i god, men brukspreget stand. Det eneste jeg finner av tekst eller nr. på hagla er Husqarna våpenfabrikk. Den ble ved forrige forespørsel vurdert til alt mellom 3-4 tusen til 7-8 alt etter stand. Den vurdreres forøvrig solgt.

Bilder vil bli lagt ut senere (bare jeg får tak i en som kan gjøre det for meg :oops: )

 

Fikk ett tips av "Kammerherren" og har sjekket en tråd som omhandler disse haglene. den første ble prod i 1877 til 1889. Det kom en senere modell som ble produsert til 1956. Men det er hevet over tvil at dette er ei svartkrutthagle så den er vel av den tidligste produksjonen.

 

Har gjort noen fler undersøkelser og en god beskrivelse av lokkeplata under gir en fin ledetråd for hva det er . På de eldste er lokkeplata 12 cm fra skruen og ut og de litt nyere modeller er bare 11. Hagla jeg har her er definitivt ikke 11 cm. i lokkeplata men 12. Så da må den være av første produksjon. Dette fortsatt fra Husqarna sine egne sider. Gøy det :D:D

 

 

026d0166.jpg

 

4fc52e23.jpg

 

33143e30.jpg

 

f1286c65.jpg

 

Grunnet flytting blir denne haglen nå solgt for kr. 2000,00

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har du våpennummeret så kan du antageligvis finn produksjons år på nett, har ikke linkene akkurat nå men kan finne dem siden.

 

Finner ikke noe nr. på den så det er det som er no dritt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest graahund

Da er det 3 stk. som vil ha hagla og jeg trekker lodd mellom dere. Mener det blir mest realt. Da ble det "rufus" som ble den heldige vinner i min lille loddtrekning :D Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...