Jump to content

Savage Stevens 200


mauser.308

Recommended Posts

Du får oftest hva du betaler for, og her er antakelig den billigste pakken du kan sette sammen ny.

Skal du sitte på en stubbe å vente på elgen ei uke for året, og ikke har tenkt å skyte uten godt dagslys så duker helt sikkert børsa gulle godt.

 

Jeg har selv en Savage 16 i rustfri/synt rustfri/synth utgaven. Løp og låskasse er samme på disse to, men stevensen har "dårligere" avtrekk (ujustert i alle fall), usikker på om stokken bare har annen farge på plasten, eller om det er en annen stokk. Selv på storebroren er dette noe mykt plastræl, selv om den er søylebeddet, så jeg tviler på den er noe bedre. Med litt modifisering så blir stokken et par hakk bedre... Børsa har da drept alt jeg har skutt på! (bortsett fra en girs som sprang litt for fort i Slovakia....)

 

Kikkerten har jeg kun kikket gjennom i butikk, og den virker som det meste anna du finner til tusenlappen. Kan funke i dagslys, men sjansen for at det går galt innen noen år er stor. Er du forsiktig med børsa, og ikke skrur for mye på justeringen og passer på å testskyte hver gang du har skrudd (om du eks skifter mellom trenings og jaktammo), så kan den holde så lenge du lever. Montasjene er trolig av aluminium, noe som du med et søk er på forumet vil finne ut at de fleste skyr som pesten på jakt, eller generelt våpen grovere enn 22 LR.

 

Børsa kan være ok, men jeg ville heller kjøpt den uten kikkert, fått tak i en skikkelig montasje og kjøpt en brukt bedre kikkert, om dette er budsjettrammen din. Eller kikket ett komplett pakke på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer samme børse i 300 Win Mag, men etter en prat med børsemaker idag, er jeg litt usikker. Låskassa på disse børsene er ikke av de beste, og skal man ta den med til våpenkyndig for retting o.l, kommer vel totalprisen opp på et nivå,der jeg heller kan kjøpe en dyrere børse med god kvalitet. Hva som forøvrig er bra kvalitet kan vel diskutrers, med Sako og Tikka, ligger mitt hjrte nærme, erfaringsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta en titt her om dere vil vite mer om børsene:

http://www.savageshooters.com/SavageForum/

Men nå er ikke amerikanere være kjent for å være vidre objektive når det kommer til sammenligning mot europeiskproduserte produkter.

 

Selve kassa er bra, og samme som brukes på normale Savagemodeller. Avtrekket er nok også brukbart med litt justering, noe det mest sannsynlig vil trenge siden det er amerikansk. Gårdu for en Savage som utgangspunkt, så får du et noe bedre avtrekk, som er lett å justere og går ned til ca 1 kg. Accutriggerfjøla kan fjernes om man ønsker. Du får da også boksmagasin i stedet for toppmating. Siden du nevner retting av kasse, regner jeg med du er ute eter presisjon. Da bør du ha hel skinne som stiver av kassa i topp for at det skal være noe å hente - dette kombinerer seg dårlig med toppmating!

 

De fleste jeg har hørt om greit, men en del piper har dårlig konsentrisitet, slik at dem sprer og flytter treffpunkt ved varmskyting. På jakt merkes det ikke noe til. Mulig tykkpipene er bedre, dem har jeg ikk erfraring med. Veldig lett å bytte pipe, og låsesystemet fjerner noe av "behovet" for retting av kassa, da pipa ikke bryster mot front av kassa, men er låst av pipemuttra!

 

Utgavene med tykkpipe kan også leveres med en del bra stokker rett fra fabrikk, men de mer eksotiske har nok mer leveringstid. (Var en gang i kontakt med jaktdepotet ang en 17 hmr i links. Da var beskjeden at alle modeller kunne skaffes, men siden de manglet papirer på denne måtte jeg påregne 3-6 mndr leveringstid. Ble anna børse i stedet, så vet ikke hva dette betyr i praksis).

 

Hadde den kommet i links, så skulle jeg siklet på denne!

10bask.png

 

Koster ca 15k i USA, inkl skinne med 20 moa tilt. Men vet ikke hvordan det er å få law enforcement serien ut av statene...

 

EDIT: Endret bildeadresse, da dem med lang kasse har mistet bildet sitt på hjemmesida til Savage.

Link to comment
Share on other sites

Savage børsen eg gode trauste børser uten noe særlig mikk makk. Stenensen versjonen er en billgversjon på alleredig billig og god børse. Savage børsen er vel man tradisjonelt tidligere kalte EPA traktorer, Volvo 240, etc.

Gode rimlige børser med en god kavlitet og god presisjon. Har selv en FS 116 ww i 338 winmag.

Har med tiden blitt en av favoritt børsene min da den har god presisjon, tåler en støyt og funker godt til det den skal brukes til. Er en "grisebørse" som tåler bank, er ikke redd for at den skal gå i stykker.

Det mest negative om Savage børsene er at de ofte er utstyrt med "billige" plaststokker som fungerer, men ikke noe mer.

I forhold til kaliber 308 win kan man ofte ikke bruke Nato 7,62x51 i Savage børser, da disse har tennhetter som krever mer anslag/kraft fra tennstiften. Har en kompis som kjøpte seg en savage 110 i 308 win, god børse med gode presisjon , men klarte dessverre ikke å bruke en del gammal NATO som han hadde liggende :mrgreen: .

 

Kan anbefale vanlig Savage rifler som god og billige rifler med ofte meget god presisjon.

Som første rifle ville eg heller valgt en Tikka.

 

MADSMADS

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest et eller annet sted at Savage kassene er utrolig godt avrettet ift pris... Det bygges benkebørser på disse kassene(se 6mmBR.com), der brukerene fremhever dette som noe av det bedre. Remington derimot..... (blueprinting i alle bauer og kanter..) Det som overrasket mest var det faktum at Sako, som jeg alltid har regnet som topp kvalitet, var nevnt som et eksempel på dårlig avretting/lapping rett ut av esken. Kan dette tyde på at det er løpet som "skyter" og ikke kassen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det mest negative om Savage børsene er at de ofte er utstyrt med "billige" plaststokker som fungerer, men ikke noe mer. I forhold til kaliber 308 win kan man ofte ikke bruke Nato 7,62x51 i Savage børser, da disse har tennhetter som krever mer anslag/kraft fra tennstiften.

 

Stokken kan jeg skrive under på, men mi har spist NATO godvillig. Kamerer tungt, men ikke hatt klikk på de få skudde jeg har prøvd. Om kompisen din har ammo for større verdier kan han nok få tak i ei stivere tennstempelfjær, evt muligens et speedlocksett med både fjær og lettere tennstift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...