Jump to content

alder for kursing på elghund


Blackfire

Recommended Posts

Den beste alderen er den alderen hunden til en hver tid er i. Kort sagt: Bare treningen er tilpasset alderen er det alltid riktig å trene hunden. Min er fem år og vi trener hver dag.

 

Med en liten valp er det snakk om lek med innhold som er viktig for jakthunden, blodspor frem til matskåla f.eks. kan du jo kjøre på med tidlig, samme med enkel, lystbetont lydighetstrening. Du må se hunden litt ann rett og slett, men å kjøre på med tunge repetisjonsøkter eller stille store krav/forventninger til en hvalp/unghund er jo ikke aktuelt.

 

Jeg begynte å trene min Elghund på både blodspor og ferskspor ved 6 måneders alder. Kun lystbetont trening, og ta det veldig med ro mht. ferskspor. Gå sakte, te deg rolig og ikke mas med elgkontakt. Hvis du skal ha en stille elghund bør du finne en åker eller hogstflate som er "bankers" mht. elg som beiter i kveldingen/morgener og sett deg

der med hunden i god vind så den får vær av og ser dyrene. Ro hunden ned, gi tydlige signaler om å være rolig og vær rolig selv. Straffen for å bråke/skremme elgen er straks å gå hjem, kort bånd og ikke noe kos. Belønningen for å være rolig er stille ros og å få sitte lenge og lukte/se på dyr.

 

Løshund har jeg ikke noe greie på, andre får kime inn, men jeg ville ikke tatt sjansen på at en hund under 1 år skal få nærkontakt med elg, løs og alene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Minerfaring er at det ikke er noe farlig og slippe en unghund på 10-12 mnd på elgen. Men du må se ann syken på hunden og vite at det er en hund som er sterk sådan. Gamlehunden min skøyt vi elg for i 11 mnd. alderen. Forhånds trening er altid viktig. Hunden må være trygg på skogen og alltid vite at du er i nærheten. Det er tross alt bare en "unge" :D. Ta med deg valpen ut i skauen fra den er liten, sett deg på en stubbe på en hogstflate og la den tusle rundt som den vil. Da blir den fort trygg på skogen og du vil se at den blir lengre og lengre borte fra deg. Husk og være på samme plass når den kommer tilbake. Ikke glem båndtvangbestemmelsene, ikke så farlig når den er 8-10 uker kanskje, men den blir fort stor !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...