Jump to content

bilbur for hund


beagle

Recommended Posts

Er ute etter eit fast hundebur. Vil ha med plater eit stykke opp på siden for å unngå alt håret i bilen. Er det andre enn trønderburet som lager bura slik?

 

Er det eventuelt nokon i Drammen's distriktet som forhandler slike bur?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags bil har du?

En del bilmerker leverer jo slikt som originalt tilbehør ;-)

Har det i min XC70.

 

Er ikkje sikker på kva bil det er! Solgte den gamle den7/5! Kjøper ein ny på frredag den 9/5.

Mest sansynleg så vert det ein Mitsubishi Outlander.

Link to comment
Share on other sites

Det bør minimum være litt over manken på hunden, så den har mulighet til å reise seg/strekke seg til en viss grad. Man må jo naturlig nok ta hensyn til bilens størrelse ved bruk av bur, men blir buret altfor lite for hunden pga bilen, må man enten velge å bytte bil eller sikre hunden bak hundegitter i bagasjerommet.

Variocage hundebur kan justeres så det passer nærmest perfekt i "ethvert" bagasjerom, så det kan være en løsning....

 

 

Flykasser har strenge regler på dette med str, her er et svar fra "ekspertpanelet hos Canis.no" ang str på flykasse/reisekasse.

 

-kravet er at hunden skal kunne stå oppreist inne i buret uten å måtte bøye hodet. I tillegg skal buret være lengre enn hunden (målt fra issen, altså midt på skallen og til halerota). I praksis godkjennes et bur hvor hunden må bøye hodet litt, men hvor den skal kunne ligge utstrakt. Reglene er spesifikke, og følger EUs forskrifter for transport av levende dyr. Forskriften med vedlegg er på 15 A4-sider, og baserer seg på dyrets lengde og mankehøyde, og tar i tillegg for seg underlag og ventilasjon. Men nøyaktig hvordan målene skal tas blir et tolkningsspørsmål. Hundens lengde varierer jo for eksempel etter hvor utstrekt den står. Uansett sier forskriften at buret skal være lenger enn dyret og så høyt at dyret skal kunne stå oppreist.
Link to comment
Share on other sites

Elverumsburet er det noe som heter - antagelig en kopi av trønderburet, men til mer behagelige priser (usikker på url, men finner den ved å søke på elverumsburet). Jeg har sendt 2 mailer, men ikke fått noe svar.

 

Jeg er nå strålende fornøyd med variocage. Dette er et sikkert bur - samtidig har det nødutgang (http://www.mim.se). Ikke så høge vegger - men dette løser en enkelt med et teppe over buret (alltid brukt det - skjermer fint for sola også). Ellers har herkules-burene høge vegger. Disse får du blant annet på felleskjøpet (http://www.fk.no). Flotte bur, med god kvalitet, men jeg synes en får like mye bur ift pris i variocage'n. Variocage er forøvrig TÜV-godkjent. Har div. fordeler dersom man har agria-forsikring. Tror dette dreier seg om 300 og 500 kr i avslag ved kjøp for henholdsvis enkelt- og dobbeltbur. Blir hunden skadet i krasj tror jeg agria dekker alle utgifter til hunden er frisk igjen.

En ting jeg har erfart de siste dagene er at det er fint å ha muligheten til innsyn i buret når man kjører. Schweizer'n min har blitt operert, og det er ikke plass til den fine lampeskjermen i buret (ho er langbent og smidig, så må ha STOR skjerm). Derfor får hun sokk på benet, men allikevel har hun vært flink til å gnage av bandasjen og nappe i stingene. Med nedlagt baksete (på ene sida) ser jeg til enhver tid hva hun driver meg, og kan stoppe henne på tanken. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...