Jump to content

Praksis ved hundeutstilling?


bobbcat123

Recommended Posts

Jeg min somlekopp har ikke fått med meg tidsfristen for påmelding vedrørende ei utstilling for brukshunder. Tok kontakt med lederen for utstillingen og fikk ei forklaring at etterregistrering av hunder ikke var mulig, rart tenkte jeg, men slo meg til ro med det...

 

Noen dager etterpå skadet min mor seg slik at hun ikke kan stille hunden sin, (den er påmeldt og betalt avgift innen tidsfrist, synd jeg ikke arvet hennes gener når det gjelder orden!) hun foreslo at jeg kunne bare "ta plassen" hennes. Ny optimisme var på gang jeg tok på ny kontakt med lederen for utstillingen, fikk ei ny forklaring på at det heller ikke gikk, kunne ikke bare bytte hund og eier sånn uten videre.

Skjemaer var ferdig trykket og sendt fra NKK (Norsk Kennel Klubb) og NKK godtok ikke slikt siden de har sendt listen over deltakere/premier osv allerede. Prøvde å argumentere etter beste evne med at det må vel gå an å "overta" plassen til en som er påmeldt men trekker seg pga sykdom, få hunden bedømt og ettersendt orginale papirer (hvis det blir premie vel og merke)? Nei det gikk ikke for NKK var vanskelig når det gjalt slike ting. Vel tenkte jeg, der gikk den prøven i vasken....

 

Da jeg la på telefonrøret var det noe inni meg som sa at var ikke rett.... Jeg tok en tlf til NKK og fikk pratet med ei hyggelig dame der, hun konkluderte rimelig raskt at mitt problem ikke var i særstilling siden NKK opplever slikt i 90% av utstillingene de arrangerer. Videre sa hun at det er klubben som har utstilling kan gjøre hva de vil, det er IKKE NKK som setter stopper for bytting eller etterregistrering av hunder til utstillinger. (Tydligvis har de en praksis vedrørende denne utstillingen men sier det ikke offentlig)

 

Bortforklaringen til utstillingslederen er en sak (er ikke interressant å diskutere den her) men hva er praksis blant andre utstillinger i landet? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

På "små" utstillinger (som ikke arr. av NKK) er de litt mindre nøye med påmeldingsfrister. Men når katalogen er gått i trykken, er det som regel for sent med å etteranmelde. Etteranmeldelser skaper normalt en god del ekstraarbeid for arrangøren, og jeg skjønner godt at de prøver å unngå dette så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Den byttinga du foreslo er i alle fall ikke praksis, men å etteranmelde er fullt mulig. Kan tas på morgenen utstillinga er for den del, men det er litt ekstra pes. Normal prosedyre er dobbel pris for etteranmelding. Bikkja di kommer ikke i katalogen, men resultatene er selvsagt likeverdige. Det skal dog sies at det er helt opp til arrangør om de vil ta etteranmeldinger eller ei. NKK gjør det ikke selv.

Om vi skal se på det økonomiske, så si at det normalt er 350,- i gebyr. Dobbel pris, 700,- Ta 5 etteranmeldinger og klubben får 3500,- minus gebyr til NKK. Ingen dårlig deal for en liten klubb.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. skjønner. Vel pengene for ekstraarbeid for somling av hundeeiere er en selvfølge siden det er en del ekstra arbeid. Men her har penger ikke vært et tema, temaet her er at ting "ikke er mulig" og det syntes jeg hørtes litt rart ut. At de ikke gidder å gjøre arbeide er jo en ærlig sak, men da burde de bare si det så er det ute av verden....

Takk for info.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som å drite i å svare på en middagsinvitasjon, også plutselig stå i døra når bordet er dekket og steika er tatt ut av ovnen.

 

Når vi tenker på at utstillinger er dugnadsarbeid, og at arbeidsmengden opp mot utstillingen er formidabel så støtter jeg arrangører som er strikse med tidsfristen. Uten den fantastiske dugnadsviljen som vi ser rundt i hundeorganisasjonene hadde vi aldri hatt så mye bra hunder i Norge. Jeg synes vi har en plikt til å gjøre jobben til arrangørene enklest mulig, og mener den ekstra belastningen som somlekopper representerer grenser mot respektløshet.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen, som du ser av mitt innlegg respekterer jeg lederens avgjørelse om at etterregistrering ikke er mulig. Skriver at det er "rart", dette begrunner jeg med at jeg vet MEGET godt hvor mye dugnadsarbeid som legges ned i feks en hundeutstilling.

Jeg har barn, deltar i en rekke dugnadstilstelinger i forbindelse med turneringer, treninger osv. Har selv en rekke verv i diverse jaktlag og prosjekter som består av... ta da! dugnad... Men i alle disse eksemplene som jeg nevte er vi sjeleglad om noen kommer i etterkant av ulike årsaker genuint interessert i å få med flest mulig, spre vår hobby og interesse til flest mulig! - Uansett dette er min mening når det gjelder påmelding i etterkant men det er ikke hovedtemaet siden jeg som sagt respekterer avgjørelsen fra lederen.

 

Her var det snakk om å benytte seg av en plass som er kjøpt og betalt innen tidsfristen av min mor, hun stiller ikke pga sykdom. Da er det vel mulig å stille seg noen spørsmål? Og min "frustrasjon" har ikke vært så stor har lederes sagt at "nei, vi bytter heller ikke hunder, det blir for mye arbeid" - da har jeg slått meg til ro med det, kanskje kalla han en latkuk men det må han tåle:-) Men her skylder lederen på NKK! de godtar ikke bytte osv...

Kall nå spade for en spade!!

 

 

"Det blir litt som å drite i å svare på en middagsinvitasjon, også plutselig stå i døra når bordet er dekket og steika er tatt ut av ovnen.
?? Blir ikke helt det samme spør du meg? Det var over 1 uke før evt. denne steiken kom ut av ovnen, der jeg gjerne kunne bidra med en god vin og dessert til.

Uten å trekke en for rask konklusjon så virker det som du har vært på for mye dugnad under tvang, "denne helvetes dugnaden...." hvis, så ikke meld deg på eller ta verv mot egen vilje...dette er bare et stalltips!

Link to comment
Share on other sites

... Det var over 1 uke før evt. denne steiken kom ut av ovnen...

Det er ingen som står med tryllestav og sier simsalabim som skaffer kataloger, skjemaer, sløyfer, rosetter og premier. Det er først når tidsfristen er gått ut at det er mulig å ha oversikt over antall hunder i alle ulike klasser. Så når tidsfristen er ute står steika i ovnen.

 

Dersom man godtar etteranmeldelser så risikerer man også å gå tom for premier, og ikke minst å feilvurdere behovet for antall ringer, dommere, ringsekretærer og skrivere. Svært ofte ender det med at tidsskjema ryker og alle blir misfornøyde. I tillegg blir dugnadsmannskapet vaksinert mot å gjøre samme jobben til neste år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt for tredje eller fjerde gang... det var ikke etterregistreringen som var problemet her. I dette tilfellet ville det bli nøyaktig like mange hunder siden det var snakk om bytting av hunder, ergo står det "b" i stede for "a" på listene... og som NKK sier, 90% av utstillinger i deres regi skjer det slike ting.

 

Ser problemet ditt med tanke på at alle skal komme dagen før og melde seg, det blir kaotisk og ikke gjennomførbart. Premie må man jo være villig til å gi avkall på hvis man registrer seg i etterkant, jeg trenger ikke en sekk hundfor eller en caps, jeg var bare ute etter å få hunden stilt og dømt...så kan de sende evt. viktige papirer i etterkant, sågar be meg ordne opp i den angivelige store papirmøllen som skal til NKK hvis de hadde mangel på "arbeidskraft", alt handler vel om å være løsningsorientert i stedet for problemorientert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...