Jump to content

Woodleigh 165 grs .308 ladedata


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Prøver å finne ei godladning til høstens hjortejakt. Det jeg er ute etter er litt mer fart. Har 56 cm løp på rifla, og bør vel kunne nærme meg 800 m/s? Har fått tips om at kula liker fart for å få presisjon.

Vel, har ikke ladedata for nettopp denne kula. Forstår det slik at den kan sammenlignes med andre konvensjonelle kuler når det gjelder trykk. Har oppnådd 783 m/s med 46 grs N150. Ok presisjon, men rom for forbedringer.

I enkelte ladebøker oppgis 46 grs med N150 som maks for en del 165 grs. kuler. Har også sett tall som sier at 47,9 grs er maks for 165 grs. Swift A-frame og Speer. NB! Har ikke tenkt å nærme meg 47,9. Men, kan jeg, uten å risikere noe, øke ladningen fra 46 til 46,5 event. 47 grs N150? Skal kronografere 46,5 ladningen og se grundig etter trykktegn før jeg event. prøver 47 grs.

Håper på fornuftige svar, ikke formaninger. :D

Link to comment
Share on other sites

Mork'n - har du ikke mikrometer??

 

Da kan du jo enkelt finne maks i rifla di uten bruk at hverken er nødvendig med hjep fra oss på kammeret, QL eller noen andre som ikke har tilgang til våpenet det skal lades til. Når det gjelder å finne maksladninger som det du er ute etter er råd på nettet verdt null niks og ingenting.

 

Til informasjon sa Oehleren at maks kan variere i den ene rifla mi med nesten 1,5 grs bare ved å bytte hylsemerke fra letteste til tyngste hylse. Så bare mangelen på den ene komponenten gjør spørsmålet ditt umulig å svar noe som helst fornuftig på.

 

Nå var dette svaret akkurat det du ikke var ute etter, men er det eneste svaret noen kan gi deg som gir noen som helst mening.

Link to comment
Share on other sites

Mork'n - har du ikke mikrometer??

 

Da kan du jo enkelt finne maks i rifla di uten bruk at hverken er nødvendig med hjep fra oss på kammeret, QL eller noen andre som ikke har tilgang til våpenet det skal lades til. Når det gjelder å finne maksladninger som det du er ute etter er råd på nettet verdt null niks og ingenting.

 

Til informasjon sa Oehleren at maks kan variere i den ene rifla mi med nesten 1,5 grs bare ved å bytte hylsemerke fra letteste til tyngste hylse. Så bare mangelen på den ene komponenten gjør spørsmålet ditt umulig å svar noe som helst fornuftig på.

 

Nå var dette svaret akkurat det du ikke var ute etter, men er det eneste svaret noen kan gi deg som gir noen som helst mening.

 

Hylsa er Lapua. Hetter CCI. Col 71 mm. Har ikke mikrometer.

Ellers takker jeg igjen for fornuftig svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ble testet litt i helga. Nydelig fredagskveld. Vindstille. 46,5 grs N150 gav 795 m/s og 30 mm (tre skudd). 47 grs. N150 gav 801 m/s og 21 mm. Har ikke benk, bare tofot. (Sikkert mulig å knipe inn noen mm med skikkelig benk.) Så ut i fra denne trivelige kveldsøkta har jeg funnet ladningen til høstens hjortejakt. PS! Ikke synlige trykktegn eller tungt hevarmsløft.

 

Ellers brukte jeg a-tec`n. Ei god invistering! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...