Jump to content

Sierra 110 gr RN (.308) til .30-30


FrodeLof

Recommended Posts

Jeg lurer på om disse kulene kan brukes i en .30-30? Ser at det står Carbine på pakkene, men de kan kanskje lades noe "snilt" i en .30-30? Er det noen som har noe erfaring med dette? Tanken er å lade noen patroner for moroskyting.

 

Og er det i så fall noen som har ladedata som kan brukes?

Link to comment
Share on other sites

Det funker bra det ladet mye slike kuler i min 30-30. Både fmj og sp kuler.

 

Jeg brukte ladedata for 105grain sierra HP kula i ladeboken min( ammunisjon til jakt)

 

N-130 start 29,4grain 742m/s og max 32,5 grain 813m/s

N-133 start 32,6grain 775m/s og max 36,3 grain 843m/s

 

Jeg fikk best samling med N-133 i børsa mi og ladet med 35 grain.

Link to comment
Share on other sites

disse kulene er til US karabin, og ikke tiltenkt 30-30

I en rifle med rør magasin bør du begrense deg til kuler med flat nese (De omtalte har rund) for å ungå at an kulle kan sette av en annen patron i kammeret.

 

Biligste kuiler til 30.30 er vel å bestille noen i bly fra clarry haglund.

 

Winchester m94...???

Snakker vi om samme kule?

Link to comment
Share on other sites

Hm... ok

Jeg har bare brukt disse kulene i US carabine (Som jeg forstua hjernen så hardt at jeg har solgt :( )

 

Jeg ville betraktet disse kulene som "spisse" til bruk i en rifle med rørmagasin, og det skyldes at jeg har stått ved siden av to levearction rifler ladd med rundnesede kuler som har gått i lufta...

 

En annen sak er om kulene går bra? de er jo betydlig lettere en det som er tiltenkt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 175 grs Mimek FN av Clarry Hagelund, koster 2,10 per kule. Jeg lader med de til min 94. Har ikke fult ut fått testet pressisjonen enda men det ser lovende ut. Jeg hadde ikke turt og bruke annet enn FN kuler. Det finnes ei spisskule som Hornady lager:30-30 160 grs FTX med gummitupp som er beregnet for rørmagasin.

Den koster litt over det dobbelte av Mimek kula men så blir vel pressisjonen derretter

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Bruker 150 gr RN fra Hornady i dag (til en Marlin 30AS), og mener at disse skal være "rund nok" til ett rørmagasin. Tviler sterkt på at ett amerikansk selskap hadde solgt denne typen ammunisjon hvis de er farlig å bruke i ett rørmagasin. Da hadde de vel blitt saksøkt for ett lite statsbudsjett...

 

Og disse kulene fra Sierra er vel (som WinchesterM94 sier) like runde i tuppen som de fra Hornady. Har bare N-135 tilgjengelig nå, men det gåt vel å skaffe litt N-133 også. Denne kan jo godt brukes til .223 i tillegg.

 

Men det er vel kanskje noen bly kuler som er løsningen isteden. Men har hørt at dette ikke gir noe spesielt god presisjon i en rifle med Micro Groove rifling. Men trenger sånn sett ikke millimeter presisjon for bruken de er tiltenkt. Men hva med blying i løpet ved bruk av blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Blying er som regel ikke noe problem siden clarry har gas check på kulene(en liten mantelkopp i bunn som tetter) Microgroves stiller jeg meg mere tvilende til ang. blykuler og pressisjon, men det går jo ann å prøve.

RN er ikke tiltenkt rørmag. utsett gjerne deg selv for fare men tenk på de som ev. står ved siden av deg på skytterbanen. Vurder spisskula fra Hornady om det er pressisjon du er ute etter. Den er med gummitupp og laget for rørmagasin!

Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg tar poenget ditt. Jeg ser at det KAN skje. Trodde som sagt ikke at de ville lage slike .30-30 kuler om det var ett problem. Men skal gå over til FP heretter!

 

Så får jeg bruke de RN kule jeg har med bare 1 i kammeret og 1 i magasinet. Da bør jeg være sikker... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Korporal:

Det har du helt rett i 8)

Trodde som sagt ikke at de ville lage slike .30-30 kuler om det var ett problem.

Og det gjør de altså da heller ikke.

Som nevnt så er de kulene tiltenkt den halvautomatsik US karabinen, ikke 30-30

Med unntak av leveeevulution kula er alle 30-30 kuler flatnesede. Men siden det er samme kullediameter som de fleste .30 rifler finnes de jo masse kuler som passi hylse og løp, men ikke nødvendigvis er så lure i rørmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Nja, man kan vel kanskje finne noen annet en lever action i .30-30....... :D

 

Men mine siste kommentarer var vel mer rettet mot kulen jeg bruker pr i dag. Som er en 150 gr RN fra Hornady. Og det er denne jeg mener når jeg snakker om at jeg ikke trodde de laget ammunisjon som er farlig i ett rørmagasin. Som denne fra Hornady:

 

http://www.hornady.com/store/30-30-Win-150-gr-RN/

 

Dette er fabrikk ammunisjonen med den kulen jeg bruker i mine patroner.

 

Så det lages nok ikke bare ammunisjon som er flatneset i .30-30. Hadde denne ikke vært tiltenkt bruk i ett rørmagasin, så tror jeg det hadde stått advarsler med ganske store bokstaver.

 

Men nå skal jeg ikke kverulere her.... 8) Skal prøve å komme i kontakt med Hornady for å få dette bekreftet (om de er brukende i ett rørmagasin). Og har tenkt å avstå fra bruk i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...