Jump to content

Ladeteknikk BR - i endring?


Brother In Arms

Recommended Posts

Har senere tid sett tegn på at fler og fler innen BR går over fra necksizing til full length sizing .

 

Jeg har jo vært av den formening (eller levd i den villfarelse?) at nye hylser skutt i ditt eget våpen og deretter necksized vil gi best presisjon og best levetid på hylsene. Man fullsizer da først når hylsene begynner å kamre tregt eller blir for lange.

 

En poll på BR Central for noen mnd tilbake viser at situasjonen er at over 50% av BR kortholdskyttere fullsizer og nesten alle langtholdskytterne fullsizer, så retningen ser ut til å gå den veien . Ankepunktet er visstnok at man i halspressingsdier ikke får tilstrekkelig styring av hylsen og derved får skjeve hylsehalser – påståes det. S-serien til Redding har dette fenomenet sies det, mens deres Competition dier iflg noen ikke skal ha det. For å bøte på dette sizer folk med S-serie dies først én gang og dreier deretter hylsen 180 grader og kjører den gjennom dien igjen får å få jevn pressing. Det hevdes at de kortholds BR skytterne som fremdeles bruker neck size også bruker custom dies, og da er situasjonen en annen… Andre framholder Lee sin Collet Die som det ultimate for jevn necsizing.

 

Så spørsmålet blir da: hva praktiserer man i Riket i dag ?

 

- Bros

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det fremdeles er flere svar på et slikt spørsmål, og det er nok også to grupper her. Noe av grunnen til at flere også F/L sizer er at flere og flere også skyter i "upper load window" noe som tilsier at hylsene får noen gode omganger med juling. Levetid i seg selv spiller i grunn mindre rolle, enhver som satser ofrer gjerne levetid på hylsene dersom preisjonen blir bedre.

 

Personlig gjør jeg også F/L size pr. i dag, mest av to grunner. Første er at jeg har skutt best resultater på den måten - men det er min mening. Og jeg bumper også skulderen tilbake ørlite og med F/L så er det da ingen hindringer i form av at ting kan kile seg når det skal gå litt ekstra fort. Av og til lader jeg også forholdsvis hardt og da er man ofte igjen nødt til å gå for F/L. Bruker også custom dier i og for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...