Jump to content

Elghunder og røyting


johals

Recommended Posts

Hei

 

Elghunden min har nå røyta noen uker. Den er bare 1 år, så dette er nytt for meg, jeg kan veldig lite om det. Det er kun et par tre ganske store felter på kroppen hvor han røyter, er dette normalt? Altså resten av pelsen er fin. Og hvor lenge pågår denne røytinga normalt(varierer sikkert veldig..)? Og tips til hva man kan gjøre viss han bare røyter? Har hørt at det å bytte for kan være en ide.

Link to comment
Share on other sites

Det går mot vår og pelsskifte - røyteperioden kan være en skikkelig plage dersom du har bikkja inne.

Det er vanlig at det røytes flekkvis; i alle fall gjør polarbikkja mi det. Det begynner på ryggen og bak på lårene og en uke eller to seinere er det frambeina og hodet og brystet som skal til pers.

Du kan gjøre røyteperioden lettere ved å bruke en børste eller nappe dottene etterhvert som de vokser ut. Det klør jo så bikkja synes nok det er deilig å få det vekk. Det er lurt å gjøre det ute ;) Ellers funker det å bade og shamponere hunden for da slipper pelsen lettere. Bruk b-vitaminer i form av ølgjær i foret; det hjelper på både pels og klør.

 

Forskifte kan også være en ide; men husk at røyting er noe som er naturlig ved overgang til sommerpels.

Link to comment
Share on other sites

Vi har "innehund" av rasen jamt...som også røyter no j..lig 2 ganger i året...så jeg har gått til innkjøp av FURIMINATOR!

Den er helt suveren! Halverer røytetiden. Den tar tilnærmet all løs underull...så hunden ser ut som ei "skrapa hysa" etterhvert :mrgreen: Bieffekt er også blank pels :D Når hunden begynner å slippe dekkhår, gir jeg den et bad med hundeshampo, og børster over når den er tørr.

Furiminator koster en del, men er vel verd pengene! Kan også kjøpes på canis.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...