Jump to content

sako85 kodiak-eiere?(338wm)


kurt

Recommended Posts

grunnen til at jeg spør-er at jeg sliter litt med og finne en god treningsladning :? bestemte meg nokså tidlig,for at sierra MK (250grn) skulle bli valget for treninga,og Aframe(250grn) til jakta :D alt vel så langt :lol: har riktig nok ikke forsøkt alt av krutt sålangt,men har nå innsett at jeg ikke når"målet"med N15! kjøpte 2pakker A20stk norma jaktmatch,før rifla kom fra finland,noe som tok nesten 15mnd. skyter med samme skytestilling nå,som jeg gjorde med jaktmatchen,men treffer nå meget dårlig. får IKKE noen form for presisjon med den kula/kruttet. jaktmatchen,riktignok med 225grn kule-gikk jo meget bra,vil anslå presisjonen lå rundt snuseska,mens nå-grytelokk :lol: tenkte jeg skulle prøve med n160 først nå,men tenkte kansje jeg burde prøve med en tråd på kammeret også. kan jo tenkes,det sitter en/ei der ute med løsningen? hadde vært kjempeålreit med noen tips fra folk med samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hørt det kom bare 2 stk av dem til Norge i 2009. Jeg kjenner til en som har dette våpen men han kjøper ferdigladdet til sitt våpen. Jeg ladder min blaser med N160 og di kulene jeg får til og gå meget godt i våpen min er swift scirocco II og nosler accubondet og den norske pbp kulen men har ikke ladde dataen for hånd nå.

 

Forresten gratulere med en kjempefin våpen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

da er(ENDELIG)testrunden, avsluttet :D var jo ikke presisjonen i rifla, som var problemet, men montasjene! da jeg byttet LeuQr,`n-med optilock, satt skudda klistra! 68grn N160 bak 250grn MK-er god medisin. 3 skuddsserier sitter i innertieren :D etter at trenings-skudda, var unnagjort-var det jo tid for elgskudda. ladet 73grn MRP bak 250grn A-frame, og kjørte til banen for og prøve. dem 3 første skudda(med jegerstroppen), satt også i tieren, 2 i innersirkelen, og ett litt på utsia, men uansett 10er :D dette uten noe klikking. målte hastigheten på jaktskudda-til 795 m/s noe jeg synes er bra mtp løpslengde. siden MRP-kruttet gjorde rifla behagelig og skyte med(mtp tekyl)i forhold til MK og N160, tror jeg at jeg skal bruke MRP til trening også. blir vel ikke skutt så innmari mye med 338-rifla, likevel-så den Xtra kruttprisen, skal jeg nok takle. uansett veldig moro, at jeg fikk den til og gå, såpass :D blir nok mange "kosestunder" fremover, nå :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 6 months later...

795 m/s var jo bra. Nå har jeg en Sako 75 SS i 6,5 og har hatt en Finnbear i 30-06. Begge gir svært gode hastigheter. Dessuten har sønnen min en Tikka T3 LS i 6,5 som også gir gode hastigheter, og Tikka bruker vel samme pipene..?

Virker som de finske pipene er veldig gode :thumbup:

Men hva med heller og bruke 225 grn Swift, den er mer enn god nok på den største elg, og man får bedre ballistik og hastighet. Selv bruker jeg nå 270 grn Swift i en .375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle prøve 225 swift em stund, men så hadde jeg allerede den eska med 500stk Mk, og 2*50 m/250grn Aframe. siden dette koster såpass, og at presisjonen med begge er så bra/lik-velger jeg å fortsette med det til det er tomt, får se det an da..mtp bytte

Link to comment
Share on other sites

winchester m70 safari express ja :) hadde en slik selv, i 416 rm. vakkert våpen, absolutt. hadde også en m70 supergrade i 338wm, før jeg kjøpte kodiak. må innrømme at jeg ofte har angret på salget av dem 2 winchesterene ja-riflemens rifle, you know :)

Link to comment
Share on other sites

til deg 10: black bear og brown bear, kamres begge i 9,3 62-problemet er bare at dem ikke inngår i schou`s sortiment, men vil du ha det-så må dem jo bare"spesialbestille" hvis du googler sako.fi, vil du se at dette er tilfellet. hvis ikke schou kan være behjelpelig, tror jeg nok jaktdepotet F.eks fikser biffen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...