Jump to content

Rotner på rot. (Redux)


Fourten

Recommended Posts

Link til artikkel i Bergens Tidende

 

Og hva har så dette med kammeret å gjøre? Svaret er svært mye. Som informasjonskanal må forumet ofte forsvare seg mot synsing, vranglære, gjetning og direkte løgn. Våpenet er åpen diskusjon og et felles ansvar for at innholdet, eller at konklusjonen i en tråd inneholder et snev av korrekthet. Svært ofte blir internett og Wikipedia brukt som kildehenvisning eller sannhetsvitne.

 

Ellers er kilden til viten egen erfaring, lesning eller kunnskap fra bøker, blader og internett generellt. Men farligst av alle er den viten vi bare har fra muntlige kilder; "En kompis sa at...."

 

I kunnskapsleksikonet Wikipedia er det en utvikling der antall brukere stiger og antall bidragsytere synker. Høres det kjent ut? Verdien av informasjonen forsvinner og den er omvendt proporsjonal med antall brukere.

 

Jeg mener forumet nå går samme vei som Wikipedia. Biblioteket har allerede alle bøker i hyllene. Alle emner er beskrevet. Det er bare å søke, alt har sin egen tråd. Men folk gidder ikke surfe rundt på forumet til evig tid hvis det ikke fornyer seg, faglig.

 

Slik jeg ser det har forumet en enorm fordel som ikke Wikipedia har: Vi kan skrive samme artikkel flere ganger! Ja, isteden for å redigere og polere et allerede "ferdigdebattert" tema i en uendelig lang tråd, kan vi faktisk tillate at en ny forfatter kan beskrive sine erfaringer og dele sin viten i en ny tråd. Parallelt med den gamle tråden. Det vil tilføre noe nytt! Dette gjelder kanskje ikke alle temaer? Klare spørsmåls-tråder bør kanskje automatisk besvares med: ”Har du søkt?”. Men, jeg er ikke sikker på det er så lurt, for det å spørre er i seg selv en form for søken. Egentlig må alle spørsmål besvares, selv om de er dumme og er blitt stillt før. Det er nemlig ikke sikkert svaret er det samme lenger for det er en ny bruker med ny erfaring som svarer.

 

Hvis gode forfattere ikke får lov å skrive mer, (Fordi alt er skrevet før!) eller ikke ser verdien av å dele sin viten, blir forumet bare en plass der man en gang i blant stikker innom for å sjekke settedybden på 30-06. Eller enda verre, man blir så lei av det samme gnålet at man helt mister interressen for jakt og skyting...

Link to comment
Share on other sites

Enig med du!

 

Jeg ser ikke problemet med at et spørsmål blir gjentatt gang på gang. Nye brukere kan ha nye momenter og vinklinger. Ikke alltid jeg gidder å skrive alt jeg skrev forrige gang, men da linker jeg gjerne til andre tråder der temaet er omtalt eller der jeg har skrevet mere utfyllende.

 

Det er ingen tvang å åpne en tråd som handler om Tikka T3, eller Remington870 vs. benelli Nova :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...