Jump to content

Hollow Point Kuler


T3X4C0

Recommended Posts

Starter vist enda en ny Tråd jeg.

 

Det var en fin forklaring om Hollow Point og ladedata på SL, men siden den ikke er å få tak i nå, håpet jeg noen kunne hjelpe meg her.

 

Jeg har fått noen hundre 9mm 115gr Sierra JHP som jeg har lyst å lade.

Bladde i Ladeboka(utg 6), men de har ingen ladedata på kulen, eller forsåvidt HP idet hele.

Sierra har ingen Ladetabell(som jeg fant) uten å måtte kjøpe hele boka.

 

Jeg lader forsåvidt nå 9mm 115gr FMJ fra Winchester med 5,0gr VV N340 med en setedybde på 28mm(les: Den laveste ladingen for 9mm 115gr i Ladeboken).

Kan jeg bruke samme dybde med de HP kulene uten at det blir farlig høyt trykk?

Det er klart, det mangler endel av nesen på kula, men som jeg kan forstå blir kula satt til samme dybde i Dien(Dillon).

 

Håper på litt hjelp, og kanskje starte en liten tråd folk kan søke seg tilbake på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

*bump*

 

Selv om HK416 kom med en fin load, så spørr jeg igjen.

Er det ingen som har en god load for 115gr HP? Mine er i Sierra. Bruker N340 krutt.

 

Eller, om noen har en "formel" for å regne ut hvor lang totalengden på en patron blir med HP kontra en FMJ.

Om kula settes like dypt som en FMJ kule, blir ikke patronlengden den samme, men settedybden blir jo det, og da blir vel trykket likt?

 

Eller er jeg laangt til fjells på Bærtur nå? :D

 

Håper det er noen greie Hjemmeladere som kunne hjulpet meg :)

Link to comment
Share on other sites

Last ned denne .pdf-en. Ladedata for Hornady XTP i aktuell kulevekt burde være ganske nært. Her står også settedybde. XTP = Extreme Terminal Performance, en relativt hard hullspisskule med svært god presisjon.

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2008.pdf

 

Dette er ladedate som er publisert av vihtavuori, men du bør kanskje ikke gå rett på 5.9 grains med N340 da kulene tross alt er fra forskjellige fabrikanter selv om de ikke er veldig ulike å se på.

 

Ellers ville jeg justert isetterdien når jeg ladet det første skuddet, blir alltid litt avvik her, så bruk litt tid på å få rett lengde på første patron.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er jo viktig med nokre mm hold i hylsa og, men dersom eg bruker spesielt korte kuler. HP eller FP pleier eg rett og slett å finne ein mantla kule av samme sort og måle forskjell i lengder på desse.

Den forskjellen trekker eg ifrå på settedybde til å begynne med.

Da beholder ein i alle fall same volum i hylsa.

 

Enklaste er vel å trekke ei fabrikk 115 FMJ om du har tilgjengeleg og samanlikne kulene.

Er det 1,5 mm i forskjell på kulene ville eg begynt med COL tilsvarande mindre.

 

Ein anna faktor er sjølvsagt bæreflate på kulene, men det er jo derfor du begynner lavt når du skal teste.

 

Håper det var til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge 2!

 

Jepp, dette var til hjelp.

Tenkte meg at man måtte bare "prøve seg frem i det små".

Så da blir det nok litt prøving og feiling, i den lave delen av skalaen selvfølgelig.

 

Nok engang en hyggelig erfaring med Kammeret.no :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...