Jump to content

ACCUBOND til 6,5x55


hoterhals

Recommended Posts

Jeg sitter å gnur.. og tenker på 140 grs Nosler Accubond i 6,5x55 min... Er det noen her som har forsøkt denne kula? Noen som har felt noe med den?

 

Skyter til vanlig fabrikk oryx..Men vurderer eksprimentere litt...Men det er kjipt å gjøre på jakt igrunn.

 

Har også snust litt på Remington sin 140 grs Ultra bonded..

 

Please advice.

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv ? Du skriver at du har brukt fabrikk oryx.

Ja jeg har skutt både rådyr og hjort med begge kulene du ramser opp. Jeg lader selv, og min personlige erfaring

tilsier at begge kulene er supre på mellomstort storvilt :wink: Dvs. jeg har ikke skutt elg med noen av disse.

Accubonden gir noe bedre presisjon i mine rifler. Rem. Ultra bonded har etter det jeg har erfart, oppført seg tilnærmet

som oryx.

OT: I fjor var jeg i Afrika. Der brukte jeg Accubond i 9,3 X 62 kulevekt 250 gr.

jeg skjøt 11 dyr, alt fra warthog til sebra. Alle kullene gikk tvers gjennom, unntatt 2, som ble skutt skrått forfra. Disse passerte

både bogfjøl, nesten 1 mtr. dyr + ribbein, før de stanset i skinnet like foran låret. Dette var på en Oryx og en Red Hartebeest.

Restvekt på disse kulene var på over 94%. Jeg ble imponert over restvekten, spesielt pga. at oryxen ble skutt på ca. 30 mtr. hold.

Hartebeesten ble skutt på ca. 130 mtr.

Nå er dette alt for lite til å trekke bastante konklusjoner utav, men så lenge jeg jeg kun har positive erfaringer med kula, kommer

jeg til å fortsette å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er blitt til lading nå. Er rimelig fersk på det, men har vel igrunn det ganske klart alikevel. Jeg føler kanskje at 10,1 gram blir noe tungpustet når meterne blir lange :) Derfor tenkte jeg kanskje en noe friskere kulevekt, form ville gjøre susen like godt.

 

Nå er vel UB enkule som har sammeform og bortimot samme BC som oryx, så den er ikke like intr. som accubonden. Jeg jakter bare rådyr med litt hjort og er reserveskytter ved sykdom på elglag.. Til elg skal det vel regne kremboller hvis en skal holde kravet med 9,1 gram og 6,5x55 på 100meter.. Men teori og prksis er vel her noe annet.

 

Har noen skutt elg med kula, evt kraftig hjortebukk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...